Får du fortsatt voldsomt med spredning på Facebookpostene dine, helt gratis? Da kan du se bort fra denne artikkelen. Ønsker du derimot å fortsatt kunne nå flere av likerene dine med et relativt lavt budsjett? Eller bruker du Facebook-annonsering og ønsker å nå enda flere brukere billigere? Da vil du finne et par, mer enn ålreite, tips her.


Det er ikke noe nytt at du konkurrerer med venner, spill, mer eller mindre morsomme videoer av katter som dytter glass ned av bordet eller "10 ting du burde prøve på Facebook nå"-artikler. Og ikke minst konkurrerer du mot andre bedrifter som pumper penger inn i Facebooks annonsesystem. Å bruke noen kroner på Facebook, kommer du snart ikke unna. Spesielt om målet ditt er å nå potensielt nye kunder, samt å gjøre det på en effektiv måte.

Denne artikkelen er myntet på deg som har innsett det og nå vil gjøre det litt bedre, litt smartere og kankje litt rimeligere.

 

1. Last opp videoer til Facebook.

Du har sikkert hørt det før, men Facebook satser vanvittig på videoinnhold. De satser, naturlig nok, ikke like hardt på Youtubevideo som de satser på Facebookvideo. Facebook-sider har nå fått sine egne videosider som minner veldig om YouTube. Man kan velge en "hovedfilm" som også vises på forsiden og man kan lage egne spillelister. Facebook har gått fra 1 milliard daglige visninger av video i september 2014 til over 4 milliarder videovisninger pr dag i Q1/Q2 2015. Auto Play er en viktig faktor - at videoene begynner å spille (uten lyd) i Nyhetsfeed. Dette skiller seg ut. Det er klart det får "øyne". Når konkurrentene dine poster bilder og ditt innhold beveger seg, så er det relativt lett å gjette hvem vinneren blir (rent oppmerksomhetsmessig).

 

I det siste har vi produsert mye fristende videoinnhold for Pågen Norge :) Denne har blitt spesielt populær på Facebook, og vi kan love at oppskriften er verdt å prøve!

Posted by Sempro on Thursday, April 23, 2015
 

Når vi produserer videoinnhold for våre kunder er det ikke nødvendigvis store tv-produksjoner som skal til for å få godt engasjement og god interaksjon. Vi lager, i samarbeid med kundene våre, først og fremst innhold som er relevant for de vi ønsker å nå. De som skiller seg ut i nyhetsstrømmen og som er engasjerende.
I og med at Facebook (for tiden) prioriterer Video content, får vi i tillegg litt ekstra gratis spredning, som er til stor hjelp over et helt år, hvor vi er ansvarlige for å få mest mulig ut av det digitale markedsføringsbudsjettet til våre kunder.

En undersøkelse gjort av Socialbakers blant 670 000 poster fra 4 445 bedriftssider, viser at videoposter hadde en organisk rekkevidde på 8.71%, som er langt høyere enn tekstposter med 5.77%, linkposter med 5.29%, og fotoposter på 3.73%. Verdt å merke seg er at Youtubeposter kategoriseres som en linkpost hos Facebook, og kan være en grunn i seg selv til å laste opp video på begge plattformer, og ikke bare linke til Youtube.

Organisk Rekkevidde
 

Husk at åpningsbildet på filmen (om du skal annonsere) må være innenfor 20%-tekstregelen til Facebook. Dette gjelder forøvrig ikke videoen.

 

2. Bruk Call to Action knappen

I 2014, kom Facebook med en call-to-action-knapp for å tydeligere vise hva målet med posten var. For personer som ser posten din vil denne knappen gi støtte til kommunikasjonen din i f.eks en linkpost. Dette oppretter du enkelt i annonsesystemet ditt. Du kan velge den call-to-action som passer best til posten fin og den handlingen du ønsker at publikum skal utføre. For eksempel Kjøp nå, Les mer, Se video osv.

Call to action knapp FB
Call-to-action-knapp er fra høsten 2014 også tilgjengelig på toppen av Facebooksiden din, på en knapp som ligger på coverbildet ditt. I tillegg kan du nå legge til link og oppfordring til handling etter videoer.

call to action knapp coverbilde FB
Call to action knapp video FB

3. Prøv Darkposts

Darkposts, er et annet navn på upubliserte poster. Dette betyr at posten/annonsen ikke publiseres på din Facebooksides tidslinje. Disse postene målrettes mot et publikum via annonsesystemet til Facebook. De vises i Nyhetsfeeden eller andre plasseringer til de du ønsker å nå, som en normal post fra siden, men vises ikke på Facebooksiden. Dette er et svært godt hjelpemiddel for A/B testing. Du kan lage flere versjoner av samme post og sende de ut som annonser for å se hvilken av variasjonene som fungerer best. Dette er enkelt å sette opp i Facebooks Power Editor eller annet annonseverktøy for Facebook. Vi benytter dette så og si kontinuerlig, slik at vi sikrer optimal leveranse for våre kunder. Her er det MYE å hente.

Her er et eksempel på 3 poster som har samme landingsside og samme ønsket handling, men bildet og tekst er endret noe på hver av dem. Dette er høyresideannonser, men kan absolutt anbefales å prøves også i nyhetsfeed og også med andre formater.

Facebook ads splittest
Det er viktig i etterkant å bruke den gode innsikten du får av Facebook for å konkludere hvilke annonser du eventuelt bruker videre eller fortsetter å splitteste med.

 

4. Post oftere

Svært mange bedrifter finner nå at den organiske rekkevidden i dag er vesentlig mindre enn for bare et år tilbake. Det er også mange bedrifter som er redd for å poste for ofte, fordi de er redd for å "spamme" eller irritere likerne sine. Har du noe å godt å si, noe med verdi, 15 ganger om dagen, så post det. Er du irriterende, så vil den ene posten uansett være nok til at folk ikke ønsker å se det. Dette er også en av grunnene til at Facebook har sin algoritme for å avgjøre hvilken post som skal til hvem. Dette regulerer seg selv. Poster du oftere vil du samlet nå flere.
En undersøkelse av Dennis Yu viser at totalt engasjement øker lineært med antall poster pr dag. Det gjør ikke negativ tilbakemelding. Uten støtte av betalt annonsering, er det normalt sett kun en liten andel av følgerne dine som ser oppdateringen uansett. Og da en annen andel som ser neste post osv. Sørg for at innholdet du poster er bra, og post så mye du vil.

 

Har du andre tips setter vi enorm pris på å høre dem i kommentarfeltet. Synes du tipsene var nyttige, del gjerne artikkelen med andre. Synes du de 4 punktene virket fornuftig, men ikke har tid til å gjøre noe med det, kontakt oss gjerne, så er vi mer enn villige til å hjelpe deg med annonseringen på Facebook og nett.