I dag annonserte og lanserte Facebook, Timeline for bedrifter. Og selv om vi var 90% sikre på at dette ville komme inn mai, så kom det virkelig som "julekvelden på kjerringa" for de aller fleste. Samtidig sa de så og si til markedsførere på Facebook over hele verden at innen måneden, ville alt de visste om fansider på Facebook bli snudd på hodet. Mens du gjør din merkevare klar for det nye Timelineformatet, her er 8 viktige endringer som du bør ha "top-of-mind".

1. Adminpanelet
Hva er nytt: Adminpanelet. Du har nå et mye mer oversiktlig administrasjonspanel for siden din. Du får tilgang til viktig insight (etterhvert i sanntid) hvem som har blitt liker av siden din, innboksmeldinger, Hva som har skjedd på siden din fra likere/brukere. Du har tilgang til det "gamle" edit page panelet herfra nå "manage", hvor du kan endre innstillinger og finne viktige ressurser og legge til administratorer osv og du har en helpknapp med nyttig info, en "del siden" din knapp med kjekke ressurser.

Hva du bør gjøre: Lek deg med det. Trykk på hver eneste knapp og ta en stilling til om det har en funksjon som er nyttig for siden din. benytt deg av insights, se hva folk poster på siden din, hvilke mennesker går igjen og følg med på innboksen din, slik at du kan ta deg av henvendelser så raskt som mulig. Og fortsett å les punktene nedover.

Adminpanel Facebook Timeline
2. Moderer eller ikke moderer, det er spørsmålet..
Hva er nytt: Facebook gir deg nå muligheten til å moderere innhold på din bedrifts Facebookside. Du kan via edit page og under manage permission huke av for at du vil moderere innhold før det vises for andre på din Timeline. Noe som for mange bedrifter med "haters" vil være en kjempefordel, dog ikke like sosialt som tidligere (litt avhengig av hvordan man ser på det.

Hva du bør gjøre: Sosiale medier er en bra ting fordi det gir en bedrift muligheten til å personifisere seg for forbruker. Så er du stolt av alt du har gjort og du ikke er redd for hva som kan dukke opp på veggen din (med unntak av spam) så ikke huk av for moderering. Du vil oppleves som mye mer åpen og "transparent" når innhold postet av forbruker postes med en gang. Om du sliter med "haters" som til stadighet vender tilbake og lager "kvalm" eller bare poster ting helt ukritisk, så hvorfor ikke benytte deg av den. Har du ting innenfor din daglige drift som du ikke er like happy om skulle komme ut, så kan du velge å ikke tillate dette på veggen. Men vær meget forsiktig her i forhold til å bli oppfattet som sensurerende.

3. Oppdatert Utseende
Hva er nytt: Formatet Timeline/Tidslinje for merkevarer/bedrifter er ganske lik tidslinjen for personlige profiler. Det muliggjør et Coverbilde øverst på siden, og siden er delt inn i to hovedkategoriekolonner med en skillelinje, som representerer tidens gang. Dette formatet gir merker nye muligheter for selvutfoldelse: Du kan fortelle om milepæler (Milestones) i din bedrifts historie (som produktlanseringer, store åpninger osv.) Og tilbakedatere postene slik at de vises i kronologisk rekkefølge.

Hva du bør gjøre: Milepæler gir meget gode muligheter for å opplyse offentligheten, personifisere merket/bedriften og fjerne en oppfatning av bedriftens anonymitet. Analyser av Sideengasjement har til stadig vist at merker som legge ut innhold som skildrer "bak kulissene-aktiviteter", eksklusive oppdateringer eller kampanjer oppfordrer til brukerinteraksjon og fremmer høyere nivåer av engasjement. Ved å bruke interessante milepæler for å lage historien om merkevaren over tid (og oppdatere tidslinjen med nye milepæler som de skjer) kan bidra til å stimulere samtaler rundt store prestasjoner.

Coverbilde for Facebook Timeline bedrifter
4. Redusert Landingsside-synlighet
Hva er nytt: Det nye Timeline-formatet har et ikke venstreside panel av lenker, som tidligere kunne omfatte hundrevis av ulike kategorier. Selv om applikasjonene fortsatt eksisterer, vil de nå vises på en annen måte, i rektangulære "bokser"/Call-2-action knapper under Coverbildet. Bredden på tidslinjen og plass avsatt til Facebook native-apps som bilder, betyr at bare tre applikasjoner kan vises til enhver tid. For å se mer, må brukerne utvide kategorien/Call-2-action knappen ved å klikke en drop-down boks.

Hva du bør gjøre: For markedsførere betyr denne store endringen at de tre ovenfor fold kategorien apps må vurderes nøye - dette vil være en av de første tingene brukerne ser når de samhandler med merkevaren på Facebook. Bedrifter vil ønske å bytte ut hvilke faner som er synlig "over bretten," i henhold til gjeldende den bedriftens mål eller populariteten til applikasjonen. Et godt side-analyseverktøy vil være nyttig for å avgjøre hvilken fane å fremme fra en dag-til-dag. (Real-Time insights kommer også)

5. Ingen Standard Landingsside
Hva er nytt: Med det nye Timeline-formatet, vil du ikke lenger være i stand til å sette en standard landingsside/velkommenside (dog kan de fortsatt annonseres mot) eller en populær funksjon som mange fremmadstormende merkevarer i dag har. Dette alternativet var en av de viktigste måtene å regulere førsteinntrykket en bruker tidligere fikk. Dette vil drastisk endre brukerens inntrykk når de først besøker en bedrifts tidslinjeside.
Hva du bør gjøre: Du må være oppmerksom på alle de siste meldingene i tidslinjen, ettersom de vil være de første objektene sett av besøkende brukere (så sant du ikke annonserer). Likeledes vil Facebook annonser for merkevarer blir stadig viktigere,da annonser vil være en av de viktigste måtene bedrifter på Facebook kan kontrollere en brukers opplevelse ved å sende de til ønsket applikasjon ved klikk. Å sette opp annonser for en Facebook-kampanje eller ny applikasjon vil være den eneste måten å veilede nye og klikkende brukere direkte til applikasjonen (da landing på denne siden kan ikke oppnås som standard). (man kan selvsagt fortsatt benytte poster for å veilede besøkende til korrekt fane)

Lag en Sticky, Facebook Timeline
6. Nye Strategier for markedsførere
Hva er nytt: En stor ny funksjon som markedsførere vil elske er muligheten til å "pinne" visse poster til toppen av tidslinjen. I likhet med å merke et blogginnlegg "sticky", slik at den forblir på toppen av en blogg for en bestemt periode, vil det å "pin to top" et innlegg, feste innlegget til toppen av tidslinjen, som gjør at den kan komme foran alt annet innhold. Et låst innlegg er preget av et lite, oransje flagg. Bedrifter kan feste bare ett element om gangen, og det låste elementet/posten vil så eksistere på to steder - som øverste elementet på tidslinjen, så vel som innenfor sin kronologiske plass på Timeline. Når den blir "tatt ned" (som skjer automatisk når et nytt element blir festet, eller elementet er festet i mer enn sju dager), forblir innlegget kronologisk i Timeline, men det vil ikke vise en visuell historie om at det ble låst i fortiden.
Hva du bør gjøre: Siden du ikke lenger kan lage en standard landingside, vil det å feste elementer til toppen av tidslinjen blir hver markedsførers viktigste strategi for å synliggjøre nytt og interessant innhold. Vi vil begynne å se kunnskapsrike bedrifter skreddersy innlegg spesielt for å være festet, om bildene, en godt designet oppfordring til ønsket handling, et utsagn om merkevareverdi, eller en melding som trigger brukeren til å klikke på en av boksene under coverbildet.

Facebook Timeline for bedrifter
7. Nåværende faner og applikasjoner kan bli utdaterte
Hva er nytt: Den nye Timeline layouten endrer Facebooks eksisterende fanekonfigurasjon (inkludert en fanes 520px bredde), og erstatter den med en ny 810 pixel layout (794px med innhold + 8px padding). Som et resultat av dette, vil eksisterende applikasjoners innhold, normalt, se sentrert ut i en 810 pixel layout uten justeringer. Alle applikasjoner som forblir på en fanside vil trenge nye appikoner (de nye dimensjonene er 111 × 74 (tidligere 16x16px)).

Hva du bør gjøre: De viktigste oppdateringene for fansider vil være å oppdatere appikonene på de 3 synlige appene. Ettersom dette er de første kategoriene brukere vil se, vil de sannsynligvis være de første til å bli samhandlet med, eller helt ignorert hvis ikke optimalisert for den nye opplevelsen.

8. Private Meldinger mellom merkevarer og (for)bruker
Hva er nytt: Endelig, vil merkevarer kunne sende og motta private meldinger med brukere. Dette gir mye bedre forbrukersamhandlinger, og vil også gjøre det mulig for side-administratorer å gi utvidede svar på en mer diskret måte, i en privat melding, istedenfor å måtte lage egne applikasjoner for å innhente informasjon. Noe som har kunnet gi lang responstid.
Hva du bør gjøre: Vær oppmerksom på "støy" i tidslinjen. Hvordan plassen til hver post fordeles, avhenger av hvor engasjerende det er eller hvor mye interaksjon det har mottatt, kan det være lett å rote til en tidslinje med kundehenvendelser. Disse henvendelsene kan det være bedre å ta via meldinger i innboks. Nå ut til forbruker med en privat melding og løs deres problem. Det er en god mulighet til å gi både en lykkelig bruker og en "ren" Timeline.

Timeline for bedrifter vil sikkert rote ting til for markedsførere innen sosiale medier, som ønsker å gjøre et inntrykk på Facebook. En ting er allikevel sikkert: Måten innholdet deles og vises innenfor en Timeline siden er utrolig viktig. Bedrifter som stadig skaper engasjerende oppdateringer og deler viktige milepæler vil være i forkant av brukernes oppmerksomhet og gi en større tilstedeværelse i sosiale medier. Lag og roter nye apps for engasjement, pin relevant og tidsriktig innhold, og oppdater brukerenes Homepage med brukervennlige dialoger og forbli relevant i dette nye "universet".

Les mer om hvordan du kan skifte navn på siden din, hvordan du ikke skal bruke det nye coverbildet eller FAQ om Timeline for Pages.

Kilder: Mashable.com., Facebook, Twitter, FMC