Snart tar Instagram styringen på hvilket innhold du får servert i bildestrømmen. 
Først ble Instagram kjøpt opp av Facebook. Så ble ble det mulig å annonsere på plattformen for bedriftene. Brukene har alltid fått servert bildestrømmen i kronologisk rekkefølge. Men nå blir det endringer.

Antall bilder, videoer og brukere har vokst til så mange, at kanalen mener at brukerne trenger hjelp til å prioritere innholdet. I følge Instagram selv går brukerne glipp av hele 70 % av innholdet i bildestrømmen i dag.

Nærmere 1,5 millioner nordmenn vil derfor få innholdet sortert annerledes i bildestrømmen sin fremover. Algoritmene vil prioritere bilder og videoer ut fra hvilken interesse brukerne viser, brukerens relasjon til den som har publisert og hvor aktuelt Instagram vurderer innholdet til å være:

If your favorite musician shares a video from last night’s concert, it will be waiting for you when you wake up, no matter how many accounts you follow or what time zone you live in. And when your best friend posts a photo of her new puppy, you won’t miss it.
Dermed håper Instagram at de blir en enda mer relevant kanal for sine mange og lojale brukere. Den strategien kjenner vi igjen fra hvordan Facebook har utviklet seg de siste årene. Om ikke algoritmene på Facebook hadde prioritert hvilket innhold brukerne fikk se, ville hver og en av oss kunne scrolle seg gjennom over 1.500 poster fra venner og bedrifter hver eneste dag. En ganske uoverkommelig mengde innhold for de fleste av oss.

Omleggingen medfører at alt innhold fortsatt vil være synlig for brukerne, bare i en annen rekkefølge. Men kjenner vi Facebook rett, er neste steg å sortere bort innhold som hver enkelt bruker ikke viser interesse for. Akkurat som vi er vant til på Facebook.

Konsekvensen for bedrifter, merkevarer og profesjonelle instagrammere blir at de må engasjere følgerne sine, for å nå tilstrekkelig godt ut til disse. Med andre ord vil mange aktører ganske snart bli fristet til å annonsere innholdet sitt for å holde rekkevidden høy. 
For brukerne er nok omleggingen gode nyheter, men som for de fleste andre omfattende endringer vil nok dette skape støy i overgangsfasen. Endringene rulles ut de neste månedene, og Instagram lover å lytte til tilbakemeldingene fra brukerne sine.

Det må også de profesjonelle aktørene gjøre i større grad på Instagram fremover. For de som skaper relevant og engasjerende innhold har lite å frykte. De som har vært mest opptatt av å bli sett og rope ut budskapene sine til flest mulig uten å lytte til brukerne, må nok derimot legge om strategien fremover.

Vil du følge oss i Sempro på Instagram? Klikk her