En av de store nyhetene som kommer i 2015 er en du ikke ser.


Den digitale markedsføringern er i stadig endring. Mulighetene, både for deg som skal annonsere og oss som jobber med det daglig, blir bare større. Alle bevegelser du gjør på nettet blir lagret. Google har så langt vært den som har mest informasjon om sine brukere. Men Facebook har startet intensiveringen og er på vei til å ta innersvingen på verdens største søkemotor. Esset i ermet til Facebook heter ATLAS. Google hadde sine planer om å bli størst på den digitale annonseringsbølgen, men med ATLAS har Facebook virkelig tatt opp kampen om data og annonsørenes penger.


Hva er ATLAS?


Atlas er en annonseplattform Facebook kjøpte av Microsoft i 2013. Atlas er altså ikke noe nytt, men den har blitt "Facebookifisert" fra et eksisterende produkt. En annonseplattform er en samlig av programvare som bidrar til at annonsører kan levere og bedre måle effektiviteten av kampanjene sine. Plattformen vil også gi en rapport på hvordan de ulike kampanjene yter.


Hva betyr det for Facebook?


Siden vi i dag ikke bare har en enhet vi bruker til å lese nettaviser, være på Facebook eller bestille varer over nettet, er det viktig for annonsører å kunne treffe deg på alle plattformer, som mobil, pc'en hjemme og nettbrettet. Dersom en person sitter på toget på vei til jobb og bruker mobilen til å surfe med og deretter går over til en laptop når han kommer på jobb, klarer ikke dagens eksisterende annonseringsteknologi - Cookies - å holde følge. I tillegg bruker flere og flere såkalte adblock-systemer for å unngå uønskede annonser. Alle nettsteder er nå pålagt å informere om at de bruker Cookies for å gjøre brukeren klar over at de blir kartlagt. Det vil si at et hvert klikk og skrolling på siden blir registrert. Dette fungerer ikke på mobil og dermed blir den demografiske målrettingen unøyaktig.

Atlas kan spore hvilke annonser brukerne ser både på Facebook og andre nettsider og dermed måle konverteringer på tvers av ulike enheter. Facebook er uten tvil ute etter å få flere annonsører og kommer til å integrere annonseplattformens funksjonalitet med Facebook sin enestående beholdning av brukerprofiler. Ved å spore hvilke annonser brukerne ser både på Facebook og andre nettsider, kan Atlas måle konverteringer på tvers av ulike enheter. Måling på tvers av enheter er spesielt viktig for å spore effektiviteten av annonser på mobil, hvor cookies, livsnerven av digital annonsering, er funksjonelt irrelevant.

La meg gi deg et lite eksempel på hva Atlas kan gjøre. En stor merkevare har en kampanje som retter seg mot at ungdom melder seg på deres loyalitetsprogram. En bruker ser annonsen på deres Facebook-side men velger å ikke klikke på annonsen. Den sammen brukeren bestemmer seg istedet for å melde seg på etter å ha sett en annonsen på et nettsted på desktopen. Uavhengig av hvor brukeren var kan Atlas spore brukerens bevegelser, og tilsynelatende gi Facebook kreditert for en annonse som ikke ble klikket på. Bevegelse mellom ulike plattformer er en stor del fordi det er noe Facebook har som ingen andre har; Den vet hvem kundene dine er også på mobil.


Facebook og søk


Facebook har vært en strategisk partner med Microsoft i mange år. I 2006 solgte Microsoft bannerannonsering på Facebook i USA. Ett år senere investerte dataselskapet 240 milliarder dollar i Facebook. Som en del av investeringen, ble Microsoft gitt rettigheter til bannerannonsering på Facebook utenfor USA. I 2010 erstattet Facebook annonseringen med søkemotoren Bing. Nylig har det sosiale nettverket fjernet søkemotoren. Websøket ved hjelp av Bing, serverte kontekstuelle, relevante søk, men bidro ikke nevneverdig til data som var integrert på annonseringsplattformen til Facebook. Det var nemlig ikke deres data. Facebook er ikke avhengig av Bing som søkemotor fordi sponsede sider ikke dreier seg rundt søk. Bing bidro med å bygge en kraftig retargeting plattform ved å lage søk, bygge søkvevolum og tilby muligheten til å tjene en displayannonse gjennom Atlas.


Bedre målrettede annonser


For Facebook kan ATLAS være det neste store i å kunne målrette annonseringen enda mer spesifikt. Dette gjøres for å bidra til ny forståelse og innsikt av hva som driver økt dekning og bidrar til nye salg. Annonsører jobber med å gi rett budskap til rett person til rett tid. Det er der ATLAS kommer til å bli viktig.  Etter at en annonse er lagt ut kan Atlas fortelle annonsøren hvor mange av annonsene som ble levert og hvilken andel som ble levert til den demografiske gruppen. Atlas har mulighet til å knytte visningene tilbake til Facebooks database over brukere, og man får publikumsbaserte rapporter, siden den er basert på virkelige personer- ikke en tradisjonell "blind" annonsevisning

Google har utforsket mulighetene med en erstatning for cookies, men planene ble skrinlagt. Facebook har nå tatt enda ett steg forbi Google ved hjelp av Atlas. Dette gir annonsører nye muligheter i henhold til for eksempel å frekvensstyre annonsering på tvers av enheter og følge en faktisk bruker under hans digitale reise og sjekke om den har nådd den rette målgruppen i tre forskjellige stadier: desktopbrukere, mobilebrukere og applikasjoner. Atlas lanseres i Norge våren 2015.