Sempro har jobbet med SEO i 6 år og nå diskuterer vi internt om denne tittelen fortsatt skal bestå ettersom SEO-oppgavene er drastisk endret de siste årene.


Jobber man med SEO (Søkemotoroptimalisering) i dag er det annerledes enn hva det var for bare få år siden. Derfor er det kanskje på tide å tenke på om denne tittelen fortsatt er tidsriktig.
For noen år siden lå hovedoppgavene på å optimalisere eksisterende elementer på nettsider, som for eksempel tittel, metatitler, overskrifter, innhold og så videre. Vi bygget inngående lenker og utførte såkalte SEO-helsesjekker for å “reparere” tekniske feil. Vi utfører fortsatt disse oppgavene, men jobben består i så mye mer.

I disse dager er en søkemotorspesialist mer en innholdsanalytiker som fokuserer på å optimalisere og publisere content ut på fler plattformer og enheter (mobil, desktop og tablet). I dag handler det om å bygge kvalitet, nyttig og hensiktsbasert innhold for å ofte få en forbruker gjennom kjøpestadiene, slik at man treffer brukeren på riktig måte til riktig tid i deres kjøpsmønster.

Hvorfor er rollen endret?
Tidligere var en stor del av SEO jobben å analysere en nettside og sørge for at det ikke var noen tekniske feil som kunne forhindre at nettstedet ikke blomstret i det organiske søkeresultatet.  
Rollen har blitt utviklet og det er noen naturlige forklaringer på disse endringene.
Eksempelvis har Google crawlers (roboten som gjennomsøker nettstedet ditt) blitt mye bedre på å forstå javascript, AJAX og andre teknologier som tidligere bare har gjort den forvirret. 
Samtidig har de fleste CMS (Content Management Systems - eks Wordpress/Joomla) innebygde SEO-komponenter som gjør det mye enklere å implementere og gjøre endringer på den tekniske SEO’en. Google Search Console (tidligere Google Webmaster tools) har også blitt mer sofistikert som resulterer i at den hjelper deg med å finne de tekniske feilene som tidligere tok mange timer å finne på egenhånd.

Hvis man er innom Finn.no og sett stillingsannonser for webutviklere, ser man ofte at de søker personer som har grunnleggende SEO kunnskaper. Hvis man snakker med noen som har jobbet med SEO i en lengre periode, så legger man ofte merke til at de jobber med andre ting. Blant annet jobber de med betalt annonsering i søkemotorer eller på sosiale nettverk, content marketing eller lignende. Disse arbeidsoppgavene stammer fra den tradisjonelle SEO-jobben som tidligere handlet mer om å finne de tekniske feilene, til nå å sørge for at nettsidebesøkene finner innholdet ditt og oppfyller nettsidens mål.
 

Dersom andres yrker kan endres over tid og naturlig utvikle seg til nyere roller for å “følge med i tiden”, kan SEO-spesialister det også. Kanskje det er på tide å evaluere og bestemme seg for om SEO er det rette navnet/begrepet på oppgaven vi gjør. Hva tenker du?