Har det blitt viktigere for kveldskosen å sjekke sosiale medier og søke etter ting på mobilen enn å få med seg programmet man "ser på". Er vi lei TV? Mobile enheter er blitt svært vanlig å dra med seg opp i sofaen. For mange har det blitt like viktig og kanskje viktigere for kveldskosen å sjekke sosiale medier, sjekke saker man plutselig lurer på og sjekke anmeldelser eller oppskrifter som dukker opp på "Vi baker på TV"-programmer.


Eller som det er hjemme hos oss; ikke se på Dagsrevyen, men lese lengre artikler på telefonen om forferdelige ting som skjer rundt omkring i Norge og verden, etter å ha blitt gjort oppmerksom på det på Facebook, og så helt glemme programmet man skulle se på TV. For så å fortelle meg ALT om det eller spørre meg om brukernavn og passord til VG+ (som vi ikke har) så han/hun (vil ikke nevne navn) kan dykke dypere inn i materien, og til slutt få meg til å lese samme artikkel.
 

Ifølge Nielsen er jeg ikke alene. Neste halvparten av smarttelefoneiere (46%) og nettbrett-eiere (43%) bruker enhetene sine som en skjerm nummer to, mens de ser på tv HVER DAG. Og mer enn to tredjedeler av nettbrett og smarttelefoneiere sa at de brukte "skjerm nummer to" flere ganger per uke (Q1 2013)

Er vi lei TV? Eller bruker vi skjerm to for å gi mer mening til det vi ser på TV? Svaret er nok at vi absolutt ikke er lei TV og undeholdning. Vi konsumerer bare på en annen måte og vi krever mer info, oftere. Det har blitt viktigere for merkevarer og bedrifter som annonserer å benytte også andre medier som støtte til sin satsning på TV.

Nettbrett og Smarttelefon er skjerm nummer to
Mer enn halvparten av smarttelefon og nettbrett-eiere besøkte et nettsamfunn mens de så på TV, og minst en femtedel har brukt tid på å lese diskusjoner i sosiale medier om programmet de ser på. Smarttelefoneiere bruker i snitt ni timer hver måned på sosiale medier KUN fra telefonen. Nettbrettbrukere bruker fire timer per mnd fra sin enhet i følge en undersøkelse fra Q1 2013 (Nielsen)
 

En hygglig sak for TV, er at 20% av nettbretteiere sa at de brukte enheten sin til å shoppe for det som ble reklamert på TV. Vi ser tendenser til at mobil er ferd med å endre våre bruksmønstere ganske radikalt og i stor fart. For en langt mer nøyaktig fremstilling se Nielsens Q1 2013 Cross-Platform report

Kjenner du deg igjen? Sitter du med en, to eller tre skjermer i sofaen?