(Oppdatert 07. august 2013) Hvordan øke rekkevidden til din bedrift på Facebook! Side-eiere på Facebook må innse at deres innhold ikke er garantert en plassering i nyhetsstrømmen. Før en bedrift eller merkevare legger ut et innlegg, bør admins vurdere, "Ville jeg ønske å se noe som dette i min feed?" og kanskje enda viktigere, "Vil jeg heller se dette enn et innlegg fra en venn eller en annen side?". Er dette noe folk kunne snakket om rundt kaffemaskinen eller på kontoret? Er svaret ja, så er vi kanskje inne på noe.

Mange markedsførere fokuserer på triks for å dra nytte av hvordan de tror Facebooks algoritme fungerer, for eksempel, legger foto for å få flere klikk og være mer synlig eller stiller alltid et spørsmål ved hvert innlegg. Noen ganger kan denne taktikken være nyttig, men i følge Facebook vil det å være en "storyteller" eller å være "naturlig" engasjerende alltid utkonkurrere disse "triksene". Så kan man diskutere om alt som kommer fra Facebook sentralt alltid stemmer overens med virkeligheten. Facebook gjør jevnlig endringer i sine algoritmer for å hindre programmer og sider fra å "spille" på triks, slik at eventuelle teknikker/triks markedsførere bruker for å dukke opp i folks feeds, over tid, vil være til liten nytte.

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
Side-eierne kan fortsette å forbedre sin rekkevidde ved å holde styr på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Klikk og negative tilbakemeldinger er viktige beregninger som er synlig fra Insights dashbordet. (Her kan det også lønne seg å eksportere statistikk innimellom, for å se nærmere på tallene eller benytte seg av 3. parts leverandører.) Noen ganger vil disse tallene fortelle mye om hvorfor et innlegg har en viss rekkevidde, enn å bare se på likes og kommentarer. Kanskje kommer trafikken din fra en godt plassert "social plug-in"? Eller en link på en godt besøkt nettside eller muligens fra Google-søk? Kanskje har folk snakket negativt om posten din? Rapportert det som "spam"? Her er det mange faktorer.

Målretting er en annen viktig måte å øke sannsynligheten for at en bruker vil se og engasjere seg med et innlegg (Om du har en stor side med stor spredning i demografi). I august lanserte Facebook flere måter for admins å begrense deres generelle rekkevidde og vise meldinger til et mer relevant publikum, inkludert segmentering etter alder, kjønn, utdanning, språk, sted, sivilstatus og interessert i. (For sider over 400 likere)

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
Har du alt dette på plass? Og i tillegg skriver innlegg som passer din merkevares "personlighet", slik at folk oppfatter merkevaren din på Facebook akkurat som den oppfattes i andre kanaler, så har du en veldig god start. Men for de aller fleste vil dette ikke være nok, for å nå ut til flere en 10-20% av sine akkumulerte likere. I Sempro har vi erfaring fra mange bedrifters Facebooksider og kampanjer, liten og stor, på Facebook og strategi. Vi jobber daglig med disse algoritmene, og vi har i dag sider som lider veldig under de siste justeringene Facebook gjorde på sin algoritme i september, mens andre igjen ikke har merket dette i nevneverdig grad. For de sidene som ikke påvirkes av dette finner vi minimum en av tre fellesnevnere:
  1. Vi har allerede en meget god strategi på miksen mellom innhold og "popularitet" i markedet. Og de ER ofte "sosiale" bedrifter med et naturlig språk.
  2. Vi har allerede på plass en god trafikkskaper. Altså et annet sted på internett som driver trafikk inn til Facebooksiden eller til spesifikke innlegg.
  3. Vi har allerede god kjennskap til hvordan vi kan benytte ads for å "booste" rekkevidden til relevante likere av siden og til potensielt nye og relevante likere og mottakere av kommunikasjonen fra siden.
Spesielt viktig er punkt 3 - Facebook Ads

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
Man har som bedrift på Facebook, i flere år kunne nå ut til relativt mange mennesker "gratis" eller til en meget lav sum. Man kan vel argumentere for at dette fortsatt er mulig også i dag, om man har en god strategi, og god kjennskap til målgruppe på plass. Men generelt ser vi et skarpt skille mellom sider som ikke annonserer og bedrifter som har et budsjett på Facebook. Vi ser det ikke bare i likes og rekkevidde på Facebook. Likes og kommentarer er ikke et mål i seg selv. Det er det disse handlingene fører til vi ønsker å forsterke med godt innhold. Rapportene tilbake til oss fra kunder er at godt innhold, god strategi og et gjennomtenkt annonsebudsjett gir meget god synlighet også offline. Salg i f.eks. butikk korrelerer ofte sterkt med "top of mind". Jo mer fans leker med merkevaren, jo mer blir solgt i butikk/offline. Personer blir også sterkt påvirket av aktivitet på Facebook og andre sosiale medier, da det er venner de ofte får informasjon av, og da særs med utrullingen av sponsede hendelser. Hvor en venn f.eks. har likt et innlegg på en merkevareside, med godt innhold. Det sier seg selv at den informasjonen man får fra venner veier tungt, selv om det nok har gått noe inflasjon i dette i senere tid. Her vil "content" være "king". Du må skille deg ut med innleggene dine.
Og, selvfølgelig, er det å betale en effektiv måte å øke rekkevidden på, når bedriften eller merkevaren har en viktig melding å dele. Markedsførte innlegg, spesielt de som er målrettet, kan være effektive for å få distribusjon, og de er da særlig effektive i News Feed eller også som søkefeltannonse, i de tilfeller der det er et stort publikum som benytter søk for bransjen/industrien generelt. Når jeg setter opp annonsekampanjer for kunder bruker jeg mesteparten av tiden på segmentering og måler disse daglig.

Om man ikke har budsjett overhodet, hverken offline eller online, så forsøk å tenke:
Hvorfor skal noen følge min bedrift?

Man må snu litt på tankegangen. Sett deg selv i dine potensielle likere eller følgeres sted. Og se din side og dine poster fra utsiden. Spør deg selv eller tenk igjennom følgende:
  • Hvorfor får jeg så mange Facebook forespørsler om å like alle disse sidene?
  • Hvilke bør jeg like?
  • Hvorfor skal jeg like noen av disse sidene?
  • Jeg er lei av å se spam-oppdateringer fra bedrifter som skryter av seg selv. ("plakater" fungerer normalt sett ikke like godt som "ekte" bilder på Facebook, og det er det kanskje en grunn til?)
  • Hvorfor likte jeg denne siden? Alt de gjør er å snakke om seg selv?
  • Jeg liker disse Facebooksidene fordi de gir meg og min merkevare reell i mitt daglige liv.
  • Jeg elsker hvordan "den merkevaren" alltid poster innlegg med nyttige tips.
  • Jeg liker hvordan "den bedriften" poster innlegg med inspirerende meldinger.
  • Kanskje jeg bare skal unlike alle sidene, selv om det tar lang tid og begynne å bruke Facebook Lister og filtrere dem?
Jeg tror dette er veldig relevant for hvordan mange tenker. Heldigvis for en mengde sider der ute gidder ikke folk "slå av" eller justere feeden sin, ofte pga tid eller at de rett og slett ikke vet hvordan de gjør det, men vi ser relativt tydelig at flere og flere vet hvordan og går til det skritt å fjerne sider fra nyhetsfeeden sin.

Det viktigste du skal spørre deg selv er - HVORFOR?
Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
Hvorfor skal andre:
  • Like siden din?
  • Kommentere innholdet ditt?
  • Melde seg på nyhetsbrevet?
  • Følge deg på Twitter fra en Facebookoppdatering?
  • Snakke om deg på Google+ via et Facebookinnlegg?
  • Dele innholdet ditt?
  • Lese hva du skriver?
  • Bry seg om hva du har å si?
  • Stole nok på deg til å gi deg sin e-post for å kunne utføre noe?
Her er 12 viktige tips til hvordan du bør dele innhold og hvordan du skal få folk til å se det (i tillegg til alt jeg har skrevet ovenfor)
1. Still de riktige spørsmålene. Fokuser på hvorfor. Hvorfor skal publikum klikke, følge, tweete, retweete deg eller ditt innlegg? Hvorfor skal de bry seg om det du sier, gjør, tweeter, poster? Gi dem en grunn til å ta en stilling til det du spør om. (Noen ganger er et bilde nok, men som regel ikke.)

2. Ha en plan. Dette innlegget er ikke laget for å gi deg en mal for en plan. Du trenger en forretningsstrategi som inkluderer en sosial medie strategi og plan. Du trenger mål. Mål og en plan for å komme dit. Kortsiktige mål og lengre mål! Hva kan være riktige mål for din tilstedeværelse i sosiale medier? Å kunne "snakke" med en relevant målgruppe på Facebooksiden din jevnlig? Å holde ditt selskap "top of mind" hos dine kunder og til dels deres venner? Rekkevidde i forbindelse med en lansering innenfor et definert nedslagsfelt? Alt dette er noe du bør forholde deg til.

3. Kjenn ditt publikum. Hvis du ikke kjenner målgruppen din, vet du heller ikke hvordan du skal inspirere dem til å få kontakt med deg, klikke, "like", kommentere eller dele. Få dette inn så tidlig som mulig. Vit hva de liker å spise og drikke. Vit hva din målgruppe liker å gjøre på fritiden. Hva snakker de om? Hvor jobber de? Hvor spiser de lunsj? Hva synes de er morsomt? Hvor og med hvem deler de sine bilder? Hvor snakker de om virksomheten?  Snakk om de tjenestene de liker, trenger og ønsker! Jo mer du vet om dem, jo enklere inspirerer du dem til å ta kontakt med deg og din merkevare.

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
4. Facebook Interesse Lister - Når Lister ble annonsert i mars, feiret markedsførere denne funksjonen som en ny måte å nå sine fans- så vel som potensielle fans. Ironisk nok, har de fleste markedsførere ikke funnet ut hvordan du skal markedsføre denne funksjonen til deres "likermasse". Jeg antar at Facebook kan ta noe av skylden for dette, da de har gjort en dårlig jobb med å informere brukerne om hvordan og hvorfor man bruker lister (som så mye annet de lager)

Når det er sagt, har de få som har suksess med markedsføring av Lister i tillegg enorm suksess, og med god grunn.Listene deres gir "abonnenter" ekstraordinær verdi. En liste som skiller seg ut for meg og mange med meg er Mari Smiths "FACEBOOK Experts & Resources!" Liste. Hun sørger for at alle sidene og folkene hun legger til listen gir verdi til emnet, ellers fjerner hun dem. Kvaliteten på innholdet holder oss oppdatert! Kvaliteten på innholdet er så godt at vi kommer tilbake til listen daglig, som igjen øker rekkevidden av sidene.

5. Facebookside Varsler - Facebook begynte nylig å rulle ut en helt ny funksjon for bedriftsider- Facebook Notifications (fungerer også for applikasjoner). Denne funksjonen har eksistert på brukerprofiler en god stund, men gjør nå sin "debut" for Facebooksider. Hvis du ikke er kjent med dette, er det ganske enkelt. Brukere kan melde seg på for å motta varslinger når din side publiserer en post- slik de mottar varsler når en venn kommenterer deres status eller inviterer dem til en hendelse.

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
6. Tidsoptimaliser dine innlegg - En av de mest bisarre ting jeg hører fra Facebook administratorer er at de ikke har et forhold til NÅR de poster sine innlegg. De fleste jeg snakker med poster innlegg i "blinde". Til tilfeldige tider og håper på det beste. Noen vil da kanskje poste til samme tidspunkt en annen gang, om innlegget gjør det godt, mens andre ikke engang sporer innleggets ytelse/rekkevidde (eller ser på det i Facebook Insights). Mens Insights ikke fortelle eksplisitt hvilke tidspunkt eller hvilke dager som gir best resultat for siden din, så kan et enkelt regneark vise (over noe tid) hva som gir best effekt for din side og din industri. I tillegg innser ikke en del administratorer at de "kannibaliserer" sine tidligere innlegg om de legger ut for mye i løpet av en kort periode. Hva som er for mye kan man også enkelt se med Insights eller ved å bruke 3. parts applikasjoner som regner ut dette for deg. I dag lar Facebook deg planlegge innlegg ned til minuttet innenfor en 6 måneders periode, så det finnes egentlig ingen unnskyldning for å ikke ta tak i dette.

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
7. Vær konsekvent. Det burde være enkelt og tilsynelatende logisk, men her gjør mange administratorer "feil", på en eller annen måte. Poster du ikke nok så når du ikke ut til ditt publikum. (95% av dine fans går aldri tilbake til selve siden din etter å ha trykket liker) . Poster du for ofte så risikerer du å irritere de som liker deg, eller enda verre, "kannibaliserer" du dine bedre poster på siden. Jeg anbefaler å poste minimum 2-3 ganger pr uke (men ikke post bare for å poste, ha en plan!) og maks 2-3 ganger pr dag gjerne med postannonsering for å få best mulig rekkevidde. Sørg for at det er minimum 4 timer mellom innleggene. Har du ikke tid? Bruk Facebooks innebygde postplanlegger.

8. Post engasjerende og relevant innhold. Ikke mas kontinuerlig om hvorfor DU er best! Det holder ikke å være konsekvent. Innholdet ditt må også være av høy kvalitet. Tenk tilbake på "Det viktigste du skal spørre deg selv er - HVORFOR?" Ikke bruk Facebook for direkte salgskonvertering, bruk Facebook for å samle et "community av likere" som blir trofaste kunder over tid på grunn av at din bedrift gir de verdi.

9. Kort og godt! Lengden HAR noe å si. Folk har ikke tid til å lese romaner i nyhetsfeeden sin. Tror du ikke noe på meg? Vitrue postet nylig en studie på dette.  90 tegn sies å være det optimale.

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
10. Vær tydelig, når du er ute etter noe! Triks fungerer ikke i lengden om man bruker de ukritisk, men små drypp her og der fungerer utmerket. Be om en like, be om en kommentar! Be brukeren delta i konkurransen. Her er noen relativt gode eksempler fra Facebook på hvordan man kan treffe publikum og inspirere de til å svare.

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
11. Tilby noe eksklusivt! Om du liker det eller ikke, så er dette hovedgrunnen til at dine fans klikket på "liker"knappen. De vil ha en belønning, fordel eller avslag. Her har du egentlig ikke noen grunn til å la være, nå som Facebook har lansert Facebook kuponger/offers/tilbud. Du trenger ikke en egen app for dette, selv om det også mange ganger kan hjelpe på, med blant annet "Fan gating" (Hvor man legger på en "sperre" på en app, slik at personer må like siden din for å få et tilbud eller en belønning.)

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde!
12. Inspirer! Fokuser på målene til ditt publikum først. Inspirer dine fans til å ønske å få kontakt med deg, med det mål for øyet å hjelpe dem å oppnå sine mål. Hvis du hjelper dem å oppnå sine mål og målsettinger, vil du oppnå dine organisk.

Oppdatering 7. august til Facebooks News Feed Algoritme:
"Målet med Facebooks "News Feed" er å lever riktig innhold til riktige person til riktig tid, så man ikke går glipp av nyheter/historier som er viktige for hver enkelt." - Facebook Q3
Dette er ingen enkel teknisk prestasjon; hver gang noen besøker News Feed er det i gjennomsnitt 1500 potensielle historier og nyheter fra venner, mennesker og bedrifter man følger. De aller fleste har ikke tid til å lese alle disse innleggene. Derfor filtrerer Facebook nyhetsstrømmen din basert på en rekke faktorerer. Algoritmen reagerer på signaler du gir:

Hvor ofte du samhandler med en venn, en bedrift eller offentlig person (feks artist eller journalist) som har postet.

Antallet likes, delinger og kommentarer et innlegg mottar fra omverdenen og fra dine venner i særdeleshet.
Hvor mye du har samhandlet med denne typen innlegg tidligere

Hvorvidt du og andre mennesker på Facebook gjemmer eller rapportering et gitt innlegg.
Du kan lese den fullstendige oppdateringen her. Oppdateringen går utpå å fange opp organiske poster du går glipp av i nyhetsfeeden og legge de på toppen igjen om de fortsatt får likes og kommentarer. I tester Facebook har kjørt har dette ført til en relativt stor økning i organiske likes og kommentarer disse postene får.

Dette gjelder KUN organisk og ikke betalt innhold. Spennende.

Har du andre tips til hvordan man kan nå ut med innlegg? Kommenter mer enn gjerne. Og om du ser vi har skrevet noe feil så si ifra :)