Ser du ikke lenger oppdateringer fra bedriftsider i like stor grad som tidligere? Kun oppdateringer fra de sidene du aktivt kommenterer og liker postene til? Eller fra sider du ikke liker, men som vennene dine liker? Facebook skal leve av "noe", og "noe" er Facebook annonser. Nå tester Facebook ut nye måter for å bedre brukeropplevelsen og samtidig beholde annonsetrykket.
 Noen Facebook-brukere ser nå en egen "Pages Feed" der de kan se oppdateringer fra sider de liker i en enkelt strøm. Om du ikke har fått denne ennå, så kan du se den her: https://www.facebook.com/pages/feed
Facebook Pages feed - nyhet
 

Dette synes å være et trekk fra Facebook for å hjelpe brukere å se flere innlegg fra sider de er interessert i. Aktiviteten fra brukere og sider øker, og det er mer konkurranse om hva som skal vises i din News Feed. Facebook justerer sine algoritmer jevnlig for å finne den optimale blandingen av innhold for hver bruker. I det siste har enkelte brukere klaget over at de ikke lenger får innleggene de bryr seg om og mange sideeiere føler det som om Facebook forsøker å sabotere tidligere trygge markedsføringstiltak. Bedtiftsider på Facebook så i september en kraftig nedgang i rekkevidde på poster, og mange har måtte gå i gang med å benytte Facebooks ads-plattform mer kontinuerlig, slik at det kan begynne å minne om tilstedeværelsen i Google Adwords. En måte å nå ut på er Facebook Post- ads, men ikke alle sider har budsjetter til dette i dag, og blir derfor "borte" i nyhetsstrømmen til folk de tidligere fikk likes og kommentarer fra.

 

Facebook Page News Feed
 

Nå tester de en egen strøm bare for sider du liker, som du ser på bildet over. I tillegg har de kommet med nyheten om at brukere snart vil være i stand til å velge å motta varslinger når en side de liker gjør et innlegg. Noen har allerede fått denne muligheten. Så er det sider du vil ha oppdateringer fra, gjør som på bildet under. Da vil du motta varsel når en av dine favoritt bedrifter eller merkevarer poster en sak du ønsker å få med deg. Dette viser at Facebook tester måter å hjelpe fansen å se oppdateringer fra sider de bryr seg om, uten å overfylle nyhetsfeeden med med alt av aktivitet fra venner og bedrifter.

 

Få varsel fra din favorittside
 

Forhåpentligvis finner de snart en vei de kan holde seg på en god stund. Vi tror en av suksessfaktorene videre er å finne en vei som folk kjenner seg igjen i og som de klarer å forholde seg til, men med små forbedringer hele tiden. Se til Finn.no som fortsatt har venstrestilt siden sin, trolig i frykt for å gjøre store merkbare forandringer som kan få besøkende til å sky siden, men allikevel føler man at man stadig ser nyheter og gode løsninger der.

Ta mer enn gjerne kontakt med oss om du trenger hjelp til å bli synlig på Facebook. Vi tilbyr skreddersydde og ferdig pakker for alle typer bedrifter når det kommer til gode landingssider og konkurranse-applikasjoner. I tillegg når vi ut til de du ønsker å nå med annonser styrt av våre meget erfarne Ads eksperter. Vi har levert til alt fra små lokale butikker til store nasjonale merkevarer, med meget gode resultater.