Etter første dag på Allfacebook-konferansen er det en sak som helt klart skiller seg ut, Facebook sitt Open Graph-system. Frem til nå er vi markedsførere vant til å jobbe med riktig adjektiv for å beskrive produktet, tjenesten eller merkevaren vi ville at forbrukeren skal velge.


Dette endrer seg og det skjer nå, vi skal nå finne riktig verb som skal plukke den sosiale praten på Facebook og bryte gjennom Facebook sin algoritme og nå flest mulig mennesker.



Hvor mange ganger sier du, "bare Google det" eller "Facebook ham å finne ut hvem han er?" den siste tiden har også "å pinne" dukket opp (legge ut et bilde på Pinterest) oftere og oftere Med selskaper som Google, Facebook, Skype, Spotify, RunKeeper, Foodspotting og Twitter inn i dagligtalen, har verbifisering av merkevarer blitt normalen.

Facebook sitt Open Graph-system er bygget opp rundt verb for å kunne lage fornuftige setninger i Timeline feeden og i Facebooks "Ticker". Muligens den vanligste setningen vi har sett de siste månedene er meldinger fra venner som hører på Spotify "Kjetil hører på {sangtittel} av {Musikker} på Spotify".

Facebook ønsker at vi skal dele så mye av livet vårt som mulig, med våre venner. Formålet med Facebook sitt Open Graph-system er at så mye som mulig av denne delingen skal skje automatisk (sømløs deling), slik at vi ikke skal glemme å dele noe :)

I videoen under forklarer Ausin Haugen, Product Manager hos Facebook om grunntanken bak Facebook sitt Open Graph-system (Tatt opp med iPhone og det er derfor litt lav lyd)