Facebook har flere regelverk for sin plattform, som for de aller fleste kan være forvirrende. Vi i Sempro har her skrevet ned en mer forståelig versjon av Facebooks Promotion Guidelines, for administratorer av en Facebook Fanside og for bedrifter som ennå ikke har tatt steget fullt ut, fordi dere er usikre på regelverket til Facebook.
I dagens "like"-jag samfunn på Facebook, hvor veldig mange sider ønsker å få flest mulig likere til sidene sine, så er det mange måter å få dette til på.
Man kan annonsere for siden sin, og man kan targete den målgruppen man ønsker helt ned til om personen er gift eller ikke, om personen liker din konkurrents side fra førs osv. En veldig effektiv metode for mange selskaper å dra inn nye potensielle kunder på. En annen vei å gå er å arrangere en konkurranse.

Den rette konkurransen for den rette målgruppen kan være en meget virkningsfull måte å få folk til å snakke om selskapet ditt. Det gir engasjement og etterhvert som folk deltar i konkurransen og poster    feks sitt bidrag på sin egen vegg, og således gjør sine venner oppmerksom på konkurransen, så øker også antall likere.

Facebook har et relativt innfløkt regelverk for å kontrollere hva slags kampanjer du kan og ikke kan administrere og promotere på deres plattform.

I dag er det noe enklere å holde seg innenfor regelverket enn for bare et år tilbake. Det var nemlig et krav fra Facebook tidligere at for å kjøre en konkurranse på Facebook, så måtte man ha skriftlig tillatelse fra Facebook, man måtte i tillegg ha en Account representant hos Facebook og i tillegg ha et månedsforbruk i annonse systemet på minimum 60000 kroner. I tillegg må man benytte en tredjeparts applikasjon på Facebooks plattform.  I November 2010, så ble disse reglene gjort litt enklere.

1. Du trenger ikke lenger skriftelig tillatelse fra Facebook for å kjøre en konkurranse
2. Du må ikke lenger ha en offisiell representat kontakt hos Facebook, og det er heller ikke lenger en minimumsgrense i annonsesystemet.
3. MEN, du må fortsatt administrere alle konkurranser på Facebook via en tredjeparts applikasjon på Facebook plattformen.
Om du da ikke vil risikere at Facebook stenger siden eller konkurransen din. (Her vil det hjelpe stort å ha en representant fra Facebook for hånden, OM så skulle skje:)

I dag er det en mengde små og store bedrifter, som risikerer å få siden sin stengt på grunn av regelbrudd.

Det er Promotion Guidelines som er regelverket du skal følge og som man i utgangspunktet må følge til punkt og prikke i sin kommunikasjon av konkurranser på Facebook. Konkurranser/kampanjer med premier, Sweepstakes ( er en promotion som inkluderer en tilfeldig vinner, en form for konkurranse som ikke tillates i Norge av Facebook), eller lignende.

En konkurranse er en promotion som inkluderer en premie og hvor vinneren kåres på bakgrunn av ferdigheter eller gjennom avstemning/jury basert på spesifikke kriterier.

Så hver gang du kjører en kampanje på Facebook hvor du ønsker å utrope en vinner, så faller dette innunder Promotion Guidelines.

Facebook sier også:
Du skal ikke administrere en promotion gjennom Facebook, unntatt gjennom en applikasjon på Facebook Plattformen. Administrasjon vil si at man utfører en operasjon eller handling i konkurransen som feks . Hente inn bidrag, trekke en vinner, bedømme bidrag eller å gi vinnere beskjed om at de har vunnet.

Enkel versjon: Du skal ikke benytte Facebooks funksjoner i din konkurranse!
En promotion hvor et blir kåret en vinner, må ikke blandes med en normal salgskampanje eller lignende, hvor du markedsfører din bedrift. Dette er i all hovedsak grunnen til at fansider/pages ble opprettet som en mulighet for bedrifter.

FAQ
1. Kan jeg la mine fans delta i en konkurranse ved å trykke liker på en post? eks. "Den som får flest likes på sin kommentar til vår post vil få en ipod"

Nei! Først og fremst. Veggen benyttes til konkurranse, noe som ikke tillates.

2. Kan jeg ha en fotoopplastnings-konkurranse, hvor mine følgere laster opp et bilde. Det bilde som får flest kommentarer vinner?
Nei! Iallfall ikke om du ber dine følgere om å laste opp bilder direkte inn på Facebook. Det skal benyttes en tredjeparts applikasjon for innhenting av bidrag. Facebooks egen foto-app regnes ikke som en tredjeparts applikasjon.
Du kan derimot opprette en applikasjon, som innhenter bilder med en egen avstemningsfunksjon. Her er det mange Facebook fansider som synder!

3. Jeg har et kjempe tilbud i min butikk, som jeg ønsker å fortelle om. Kan jeg gi pris og informasjon på veggen?
Ja! Med en personlig profil på Facebook har du ikke lov å selge ting fra veggen. Som en representat for en bedrift/organisasjon med egen side kan du markedsføre dine produkter direkte på veggen. Dette er en veldig fin mulighet for bedrifter å vise nyheter. Dog anbefales det å tenke igjennom hva man poster og legger ut. Kylling til 29,90 er nok ikke det tilbudet som skaper mest engasjement og er best markedsføringsmessig. ;)

4. Kan jeg gi et tilbud, som KUN er tilgjengelig for likere av siden min?
Både ja og nei. Du kan ikke skrive på veggen din at dette tilbudet gjelder kun til likere av Fansiden eller bedriftsiden, men du kan si at du har et fantastisk tilbud. Så kan du lage en salgsplakat i en fane/applikasjon (nå kallt link) under profilbildet ditt, for så å dekke det med et Hide-to-non-fans bilde. Dvs at for å se tilbudet eller tilbudskoden eller for å laste ned en kupong, så må personen trykke liker på siden din.

5. Kan jeg promotere en konkurranse på Facebook som jeg administrerer på min blogg, en Microsite eller webside?
Ja, så sant de ikke må foreta seg noe på Facebook for å delta. feks like siden, kommentere, uploade innhold eller dele til så og så mange. For å være helt sikker så inkluder denne setningen: " This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook"

6. Hva koster en tredjeparts applikasjon?
Her kan du "leie" white label løsninger, du kan få skreddersydd dine egne løsninger etter dine egne kriterier. Det avhenger veldig hva slags konkurranse du skal lansere. I tillegg kommer drift og teknisk support under kampanjen. Mange firmaer kan hjelpe deg med dette, og prisspekteret spriker enormt. Fra 5000-500000 er normalen i dag, også avhengig av tidsperiode. Og du kan helt sikkert benytte mer kroner enn dette også.

7. Kan jeg ha quiz på veggen?
Ja. Dette er en flott måte å engasjere dine tilhengere på, men med en gang du ønsker å ha premie eller kårer en vinner, så må du over på en tredjeparts applikasjon

8. Hva koster en tredjeparts applikasjon?
Her kan du "leie" white label løsninger, du kan få skreddersydd dine egne løsninger etter dine egne kriterier. Det avhenger veldig hva slags konkurranse du skal lansere. I tillegg kommer drift og teknisk support under kampanjen. Mange firmaer kan hjelpe deg med dette, og prisspekteret spriker enormt. Fra 5000-500000 er normalen i dag, også avhengig av tidsperiode. Og du kan helt sikkert benytte mer kroner enn dette også.

Disse applikasjonene kan også gi deg mange verdifulle likere, om de lages korrekt og gir din målgruppe de rette insentivene for å delta, samt å dele med andre. Ofte kan man legge mer penger i applikasjonen enn i premien, om konkurransen er morsom nok.

9. Er det verdt risikoen å gå litt utenom reglene? Hva er sjansene for å bli "tatt"?
Selv om Facebook har relativt små overvåkningsressurser i et land som Norge, så er sjangsen for å få en skrape i lakken relativt stor, selv om det kan ta litt tid. En konkurrent av deg kan rapportere deg, eller en misfornøyd deltager kan gjøre det samme, så vil Facebook få beskjed.  Du risikerer å få innhold fjernet, hele siden fjernet og i ekstra grove tilfeller, risikerer administratorer av siden å få profilen sin slettet fra Facebook. Du vil videre kunne bli svartelistet, slik at du ikke vil kun opprette flere sider osv. I tillegg vil du ha en god del antall likere som føler seg snytt av ditt firma, fordi deres bidrag, og tid brukt på en ulovlig konkurranse blir fjernet.

Det å gjøre ting korrekt i utgangspunktet vil i de aller fleste tilfeller være den rimeligste og beste måten å drive en engasjerende kampanje på Facebook. Så er det et annet spørsmål om du vil ha 100000 likere som liker konkurransen og premiene dine eller 10000 likere som ønsker å vite mer om tilbud og hverdagen i ditt selskap. Dette kommer vi tilbake til i senere innlegg.

Dette er det vi anser å være de viktigste momentene innenfor promotion guidelines. Og det er vi som har tolket disse, så for å være helt sikker på at du gjør alt riktig, så anbefaler vi deg å lese Promotion Guidelines nøye.

Ønsker du å vite mer eller trenger du hjelp med strategi eller produksjon av lovlige kampanjer på Facebook? Kontakt oss i Sempro eller les mer om Facebook