Facebook Timeline for Pages er her og det  har utvilsomt skjedd mye som har snudd oppned på hverdagen til mange som jobber med Facebook for bedrifter og merkevarer i Norge og verdens ellers.
Facebook har totaloverhalt Sider og innført en rekke endringer i sin annonserings plattform. Vi har tidligere vist til 8 Viktige punkter for Facebook Timeline for bedrifter. Det var ikke bare Timeline som var nytt 29. februar. FMC i New York ga oss også mange nye muligheter for annonsering og promotering.  Alle de nye terminologiene og funksjonene er lett å blande sammen, så vi her forsøkt å sammenfatte noe av det.

Annonser i nyhetsfeed
Facebook har ikke gjort det mulig for annonsører å vise annonser i Nyhetsfeeden av til "hvemsomhelst" å målrette. En bruker må ha likt en side eller ha en venn som foretok en handling på en side (som kommentere, dele, innsjekking osv.) for at en betalt historie skal vises på mobil eller PC feeden . Hvis annonsører ønsker å nå folk som har ikke har likt deres side eller som ikke har tilslutning fra en venn, så vil annonsene deres dukke opp på høyre side av siden slik som tidligere.

Facebook Timeline - ads and a new world På Facebook i motsetning til bl.a. Twitter (i andre land), må det være et eksisterende forhold mellom en bruker og innholdsskaperen før innholdet kan vises i nyhetsfeeden.

Reach Generator
Reach Generator, som hjelper sider i nå flere av sine eksisterende likere (normalen i Norge er etter sigende 15-30% per post), er ment for merkevarer som bruker hundretusenvis av kroner, om ikke millioner, på Facebook. Disse annonsørene betaler en fast pris, avhengig hvor mange liker sidene deres har, og ikke på pris per klikk som mange annonsører som bruker Facebooks selvbetjente plattform eller annonse API verktøy. Sider uten den slags budsjett kan likevel utvide sin rekkevidde med Page post annonsering og sponsede hendelser. Vi i Sempro har allerede kjørt post annonsering for flere av våre kunder, med meget gode rekkevidde resultater og kunder melder også om overraskende god respons i butikk på disse annonsene. Forskjellen er at disse annonsene ikke nødvendigvis er kvalifisert til å vises innenfor nyhetsfeeden eller på mobile enheter.

Facebook Timeline annonser og Promotion
Facebook Timeline Messages
Facebook Timeline annonser og promotion
Med Tidslinje for sider, kan brukerne nå sende direkte meldinger til side admins. Dette tillater organisasjoner og bedrifter å håndtere kundeservice eller andre sensitive saker privat. Bedrifter er ikke i stand til å initiere private meldinger med likere eller andre brukere via Facebook Timeline messages.

Facebook Tilbud (Nyhet!) 
Facebook Timeline annonser og promotions
Å opprette et offer er ment å være så enkelt som å lage noen annen post. Disse vil være gratis og er ikke underlagt Facebook godkjenning, i motsetning til Check In Deals, som det aldri ble noe særlig av i Norge. Facebook er nå i ferd med å fase ut disse, pga det vi hører var for mye jobb rundt det til å kunne sende muligheten ut live for alle. Tilbud vil vises i fansen nyhetsfeeds på PC og mobil. Venner av folk som har klikket for å få tilbudet vil også se tilbudet i deres nyhetsfeed. For å nå flere mennesker, kan en sideadmin kjøpe en Postannonse eller sponset hendelse. Per i dag kan ikke alle benytte Facebook Offers/tilbud, men har du en Client Account hos Facebook, så ta kontakt for å høre med de om mulighetene.

Facebook Timeline annonser og tilbud
Facebook Timeline kan være det største som har hent sosiale medier siden Facebook (:P) Iallfall for bedrifter.  Og Facebook Timeline, om brukt strategisk og med en god plan kan være like viktig som Pinterest har begynt å bli for noen selskaper. Nye muligheter for å bedre integrere designet sitt og vise det tydeligere.Muligheten for merkevarer å tilpasse sidene sine til å passe sitt budskap med bl.a., Storytelling, Highlights og Pin-To-Top, og viktigst, muligheten for merkevarer å gjøre sine sider mer personlig og relevant for forbruker. Dette vil vi skrive mer om i senere blogginnlegg.

(Deler av innlegget er oversatt fra Insidefacebook men formet for å passe med norske forhold og med egne betraktninger)