Endelig tar Facebook søk på alvor. Facebook har blitt en seriøs utfordrer til Google for å finne svar og Twitter med real-time chat. Nå lanserer de nøkkelordsøk.

Facebook lanserte søk for første gang i 2013. Men det fungerte dårlig fordi man måtte søke med fraser og den fungerte kun på engelsk. Men nå har Facebook lansert en ny søkefunksjon som blir tilgjengelig for alle.

Twitter har vært lenge vært best på å la brukerne finne ut hva folk mener om alt og alle. Og ved hjelp av et enkelt søk kan du finne ut hva hele verden tenker om et spesifikt tema. Men Facebooks nye søkefunksjon gjør det mulig å finne ut bare hvilke tanker dine venner har om det du lurer på. La oss si at du skal på ferie og lurer på om noen av dine venner har vært der. Da kan du søke etter "Berlin anbefalinger" og finne poster som inneholder disse ordene. Nøkkelordsøk er et stort steg for Facebook fordi det indekserer og gjør det mulig å finne statusoppdateringer som for lengst er bortgjemt eller begravet i nye statusoppdateringer eller linker til artikler. Facebook ønsker at brukerne skal få muligheten til å gjenoppleve tidligere minner, bilder og opplevelser uten å måtte blad gjennom uendelige statusoppdateringer. Du kan til og med filtrere hvilke poster du vil se, men noen mulighet for "avansert søk" finnes ikke.

Finn gamle statusoppdateringer med ny søkemetode

Søkefunksjonen vil foreløpig kun gjøre det mulig å finne ting som har blitt delt med deg. Det vil si poster som har blitt lagt ut av venner eller som venner har kommentert på, ikke offentlige sider fra bedrifter og lignende. Hvis en venn av deg vil finne en post hvor du forteller at du var på byen, kan de det nå. Hvis du har statuser eller bilder på profilen din du ikke vil at andre skal finne bør du gå gjennom dem og gjør dem "usynlige" for de som besøker profilen din.

Det dukker ikke opp noe reklame på Facebooks mobile søk eller søkeordannonsering. Men siden søkeord kan gjøre at man viser interesse for et produkt, kan det hende Facebook eksperimenterer med annonsering etter hvert og at et hvert søkeord kan bli en inntektsgenerator. Bedrifter vil mest sannsynlig ville betale for å gjøre seg synlige når du søker etter "advokat" eller "restaurant". Men søk etter spesifike filmer kan gjøre at det dukker opp en nylig nevnt artikkel eller nyhetsartikkel av en venn, på lik linje som det gjør i Twitter.

Facebooks nye søkemetode vil bli å finne hos alle brukere av iOS i løpet av den nærmeste tiden og vil bli utvidet til også å gjelde Android med en gang barnesykdommene er rettet opp. Nå når Facebook har lansert denne søkemetoden kan Facebook være en stor trussel for Google. Facebook har samlet uendelig mye informasjon fra brukerne sine. Og hver post som blir lagt ut er mer eller mindre et svar på et spørsmål du ikke visste ble stilt.