Ved hjelp av retargeting kan annonsører følge deg over alt på nett. 
 

Når man snakker om retargeting snakker man om annonseplassering på nett, tekst og banner ads, og hvordan disse vises til et knippe personer som allerede har besøkt nettstedet ditt. Når personene kommer til nettstedet ditt vil retargetingteknologien sette en tidsinnstilt cookie, eller informasjonskapsel, i nettleseren til den besøkende. Denne settes gjerne til å løpe ut etter 30, 60 eller 90 dager. Men den kan også settes til uendelig hos enkelte retargetingleverandører. Uansett, når denne cookien er satt vil man kunne vise sine retargetingannonser til dette publikumet. Ergo; re-annonsere til et mer spesifikt publikum som har vist interesse for nettstedet.

Et av de vanligste målene mange setter seg ved bruk av retargeting er at de ønsker mer interesse for sitt nettsted og økt merkevaregjenkjenning. Andre mål pleier å være økt omsetning, skaffe flere nye kunder, øke engasjement på nettsted, og vinne over kunder fra konkurrenter. Og alt dette kan retargeting hjelpe til med.

En attraktiv teknologi med høye CTR'er og ROI'er
En grunnleggende ting som gjør retargeting til en attraktiv teknologi for annonsører, er at teknologien leveres fra tredjepartsnettverk som f.eks. Google Display Nettverk (GDN), Facebook, AdBrite, AdRoll, Retargeter.com og Perfect Audience, for å nevne noen. Via disse nettverkene kan annonsører nå ut til (retargete) sitt publikum på potensielt millioner av andre nettsteder. Å få tilgang til retargetingteknologien er relativt lett. Tilgangen er som oftest gratis, men enkelt leverandører har en lav engangskostnad. Etter dette betaler man typisk for sitt forbruk/volum av visninger per CPM (per tusen). Og leverandøren tar en liten prosentandel av forbruket som sin fortjeneste. Dette gjør at retargeting fort kan vise meget gode ROI'er i forhold til investeringen.

Sett i forhold til vanlige ikke-retargetingkampanjer kan retargeting skaffe vesentlig høyere engasjement. Det er ikke uvanlig å se mye høyere CTR'er (click through rate) med retargeting. Typisk opp mot flere prosent høyere enn din bransjes gjenomsnittlige standard CTR'er fra søkemotorannonser og opp mot en prosent høyere CTR’er ved bruk av bannere.

Ikke gå i retargetingfella! Publikum kan bli irriterte
Ved for aggressiv bruk av retargeting kan annonseringen få motvirkende effekt. Publikumet kan bli irritert av å føle seg forfulgt, og det kan også føre til mistillit. Så det er viktig å kjenne sin frekvens. Det er viktig å vite hvor ofte en retargetingkampanje skal vise sine ads mot en bruker, og ikke minst hvor lenge kampanjen burde rulle. Det er forskjell på om man selger biler, sydenreiser, hotellrom eller ukens tilbud på Ecco sko.

Retargeting cookien burde eksempelvis settes til:
- Bilsalg: 6 måneder

- Sydenreise: 2 måneder

- Hotellrom: 2 uker

- Ukens skotilbud: 1 uke

Og annonsehyppigheten burde kanskje være henholdsvis:
- Bilsalg: 3-4 per dag

- Sydenreise: 3-6 per dag

- Hotellrom: 3-6 per dag

- Ukens skotilbud: 5-8 per dag

 

Retargetingstrategier i 2015 og fremover
Man kan kjøre mange forskjellige retargetingstrategier. Her skal vi nevne noen av de vanligste. Retarget forbruker på bakgrunn av hvilke sider som er blitt sett på. Retarget forbruker på bakgrunn av hvilket produkt som er blitt sett på, handling utført eller ikke utført. F.eks. "shopping cart abandonment" ("handlekurv flukt»). Retarget forbruker på bakgrunn av hvilke målfullføringer (f.eks. Google Analytics mål) som er blitt utført. F.eks. sendt inn kontaktskjema eller meldt seg på nyhetsbrev. Retarget forbruker på bakgrunn av hvordan personen kom til nettsted. Man kan også retargete forbrukere som har sett på en av dine YouTube-videoer, eller retargete forbrukere i søkemotorene med tekstannonser, eller retargete forbrukere i Facebook med Newsfeed Ads, men dette får bli et senere innlegg.

Det er viktig å holde seg oppdatert på teknologier og strategier i forbindelse med markedsføring. For å bli periodisk oppdatert anbefaler vi at du melder deg på vårt gratis nyhetsbrev.