Sempro har utviklet Fredriksstad Blads Social Reader, bygget på Facebooks forholdsvis nye Open Graph. Den gir brukerne muligheten til å oppdage nyheter og gi en personlig opplevelse, med kulturnyheter ( i førsteomgang) hentet fra nettavisens kulturseksjon.

Fredriksstad Blad på Facebook vil i første omgang la deg oppdage nyheter basert på hva dine venner leser. Ved senere utvidelser og mer innhold, vil man også kunne benytte likes og interesser for å avgjøre hva DU som leser ønsker å se, og dermed også gi deg en mer relevant opplevelse.

Fredrikstad Blad Social Reader
Edda Medias satsning gir en mulighet for folk å enkelt koble seg på hva dagens hendelser er, og se hva som er populært blant venner og bekjente på Facebook i sanntid. Sempro og F-b tror at hvis du ser en historie "trende" basert på hva dine venner har lest, så vil du også være interessert i mange tilfeller.

Man kan ved å klikke seg videre fra disse "populære artiklene" vise artikkelen i sin helhet på Facebook, uten å bli omdirigert til avisens nettsted.

Når brukeren leser en artikkel, vil aktiviteten etterhvert deles med venner. Applikasjonen anbefaler også flere vennerelaterte historier.

Fredrikstad Blad venner har lest.
Sosial Readeren legger sterk vekt på nyhetsoppdagelse gjennom venner. Om man synes man deler for mye kan man enkelt slå av den "sosiale delen" av applikasjonen og bruke "Facebook-avisen" som en ren nyhetskilde. Den er veldig synlig i Timeline, når flere av dine venner har lest en og samme artikkel, både på PC og mobil. Applikasjonen tar også høyde for at man kan se en artikkel uten å lese den, og det er først når du har vært inne på siden en stund at den registreres som lest.

Trending Articles Fredrikstad Blad
Fredrikstad Blad Trending Articles på Facebook iPhone App
Innhold er i første omgang hentet fra Kultursidene på Fredriksstad Blads nettavis, og inneholder fullstendige artikler med kommentarfelt og bilder, ved oppstart. Etterhvert kan man se for seg å utvide tjeneste til å innbefatte hele nettavisen, og videre benytte seg av hele Edda Medias nettverk av mediehus.

Også bemerkelsesverdig er at Social Readeren er gratis - leserne får full tilgang til nyheter uten abonnement eller bannerannonser i veien, iallfall enn så lenge. Det handler om at du skal få de nyhetene som er viktige for deg, og å oppdage de på en plattform du er vant med.

Fredriksstad Blad ønsker å gjøre det enkelt for leseren. De ønsker økt bevissthet rundt kultursidene sine, og større markedsandel. Vi vil etterhvert se hvor langt vi kan nå med dette. Sosiale nyheter er ikke nytt, men en norsk "Sosial Leser" er en nyhet!

Applikasjonen fungerer også utmerket for smarttelefoner. Følg med fremover for oppdateringer.