Har du noen gang lurt på hvordan Google Display Network fungerer? En av mulighetene som du kanskje ikke er klar over, er at du kan annonsere direkte mot en helt spesifikk interesse!

Du har sikkert lagt merke til alle norske annonser som ligger på norske og utenlandske nettsteder.
Du har da kanskje som meg, spurt deg selv hvorfor det kommer opp en norsk annonse på dette utenlandske nettstedet?
Et annet spørsmål ihvertfall jeg stiller meg selv er da: "hvorfor har dette utenlandske nettstedet kontaktet denne norske annonsøren for å annonsere på hjemmesiden deres?" Eller motsatt: "hvorfor har denne norske annonsøren tatt kontakt med denne utenlandske nettsiden for å få frem annonsene sine?"

Erfaringene våre tilsier:
-Dette er trolig annonser som stammer fra Google display network /Google adwords. Dette kan også være verktøy fra andre leverandører som fungerer på samme måte.

Vi i Sempro har over tiden fått betraktelig kompetanse med Google adwords, og deres "Display network" annonsering.

Forskjellen på adwords markedsføring i Google søk og display network annonsering er omfattende. Teksten videre er basert på våre erfaringer og vil forklare hva som skiller disse fra hverandre.

 

Annonseformater

"Google søk annonsering" er i bunn og grunn veldig greit å forklare: Her setter man opp en rekke søkeord eller søkefraser og disse trigger en relevant tekstbasert annonse som peker mot en spesiell landigside eller produkt.

Dette ser kanskje kjent ut:

billig-strom-Google-Search

Med Google display network er mulighetene for annonsering mye større.

Du kan annonsere med Tekstannonser som man gjør i "vanlig adwords" men i tillegg kan du annonsere med animerte bilder, enten om du lager disse selv eller om vi bruker "maler" som ligger klart i Google Adwords.

Se gjerne denne korte filmen om annonsemalene og hvordan disse bygges:

Målrettet annonsering

Som jeg var inne på tidligere, så spurte jeg hvorfor norske annonsører lå på norske og utenlandske nettsteder med bilde- og tekstannonser.
Dette er på bakgrunn av målrettingen man setter opp når man drifter en adwordskampanje.

Jeg liker å dele inn "målgruppen" i 2 deler.
Én del som går mot selve annonsemottakeren, og den andre delen som går på "hva slags sider ønsker  jeg å annonsere på".

Dersom man eksempelvis selger bikini eller badedrakter, så har man hovedsaklig kvinner som målgruppe.

Men dersom man selger en veldig ungdommelig bikini ønsker man kanskje kun å nå kvinner mellom 20-40 år?.

Da har man mulighet til å segmentere mot annonsemottakeren på følgende måte:
Kvinne, mellom 20-40 år, med interesse for mote og velvære.Google adwords display network
Når man har satt disse valgene kan man segmentere dypere, altså "hva slags sider ønsker jeg å annonsere på".

Man kan på lik linje som man setter interesser på "annonsemottakerens segmentering"  si at man også ønsker å annonsere mot mote- og velvære relaterte sider.

Videre må man tenke: når bruker man bikini? Når kan denne annonsen være relevant for annonsemottakeren?
-Jeg vil tro det er relevant med denne annonsen når man skal på sydenferie eksempelvis? OK- da setter vi opp at vi ønsker å annonsere på sider som omhandler reise og shopping.

Videre kan man også søke etter bestemte plasseringer hvor da Google prøver å få vist din annonse på nøyaktig denne siden ( jeg skriver "prøver" da man aldri har en garanti for at denne annonsen vil vises ettersom konkurrentene dine også kanskje utfører samme type markedsføring. )

Man setter til slutt opp relaterte søkeord som; bikini, badedrakt, solkrem, strand, strandmote, sommermote, bikini 2013, solfaktor. Dette gjør at sider som omhandler disse søkeordene trolig vil vise dine annonser.

 

Oppsummering av målgruppen

Vi ønsker å nå: Kvinner mellom 20-40 år med interesse for mote og velvære som ferdes på nettsteder som omhandler mote og velvære samt shopping og reise.
Vi ønsker også å annonsere på sider som tar for seg temaene:  bikini, badedrakt, solkrem, strand, strandmote, sommermote.

Når man har konfigurert en Google Display Network kampanje på denne måten sitter man igjen med en supermålrettet kampanje. Videre er det viktig å stadig prøve ut nye interesser og keywords, eventuelt fjerne de som ikke gir trafikk til ditt nettsted.

 

Splitt-testing av annonser

For å lykkes med kampanjen er man  nødt til å lage flere annonseeksemplarer. Man må prøve å variere på annonsens fargebruk, budskap, bilder og "call to action".

Dersom man ikke prøver ut flere annonseeksemplarer vil du aldri finne ut om segmenteringen som er satt faktisk fungerer.

 

Annonsegodkjenning av Google

Annonser som blir produsert av oss digitale markedsførere må godkjennes av Google. Når man lager vanlig "søk annonser" er min erfaring at disse godkjennes i løpet av 24 timer.

Annonsegodkjenning på Display Network annonser kan ta noe lenger tid. Våre erfaringer er at annonser ligger til godkjenning hos Google i over 3 arbeidsdager. Dette kan være greit å ha i bakhodet dersom man skal annonsere for en bedrift / et produkt i et spesifikt tidsrom.

 

Ønsker du at vi skal annonsere for deg på Google?

Google Adwords / Google Display network - Ta kontakt med oss i dag