Siden år 2000 har vi sett mer eller mindre relevante tekstannonser på høyresiden av våre Googlesøk. Nå er de borte.
Den store forandringen i hvordan Adwordsannonser vises på desktop, ble nylig bekreftet av Google, og endringen rulles nå ut globalt. Google fjerner høyresideannonser. Product Listing Ads/Produktoppføringsannonser og andre typer annonseløsninger vil fortsatt kunne vises på høyresiden. I tillegg går de fra tre annonser til fire annonser over organiske resultater. Kunnskapspanelet vil også vises på høyresiden. Mobil og desktop- resultater blir stadig likere.


Google endrer Adwords annonsevisninger
Den fjerde annonsen som kan vises over de organiske resultatene vil bare vise seg i meget kommersielle søk, i følge Googles offisielle uttalelse om endringen:

"Vi har testet dette oppsettet i lang tid, slik at noen få mennesker kan se det på et veldig lite antall kommersielle søk. Vi vil fortsette å gjøre tilpasninger, men dette er laget for meget kommersielle søk hvor layout er i stand til å gi flere relevante resultater for personer som søker og bedre ytelse for annonsører."
Forandring fryder sjelden på digitale flater, til å begynne med, og mange har nok litt panikk. Men hva betyr dette for markedsførere og annonsører?

I følge WordStream vil dette ikke medføre store endringer i praksis, men noen blir det allikevel:

1. De fleste betalte klikk skjer på "Topp annonser"

Ved hjelp av en "top vs other" rapport, kan vi se at i januar 2016 kom ca 85% av alle klikk fra de tre (fire) toppresultatene og bare 15% kom fra side og bunnannonser. Dette er basert på ca 2000 Wordstream-kundekontoer på tvers av alle bransjer som representerer millioner av klikk i USA.
I tillegg får man nå en fjerde annonseplassering , i tillegg til nye annonser i bunn av et søkeresultat. Dette vil trolig gjøre opp for tap av klikk fra sideannonsene.
En annen grunn til å være optimistisk; den fjerde annonsen ligner mer på et organisk søkeresultat. Den fjerde annonseplasseringen gir deg også muligheter til å bruke annonseutvidelser, som kan gi mer informasjon om virksomheten.

Google adwords endrer søkeresultatene

2. Annonsevisninger vil flytte seg, ikke forsvinne

Hvorfor gjør Google dette? En grunn er at resultater på desktop vil ligne mer på resultatene du får på mobil. Men også fordi Google har testet dette over lang tid, og ser at dette gir bedrede resultater for annonsørene.

Google endrer visning av søkeresultatet

3. Flere utvidelser og rapportering blir enklere

Som nevnt i punkt 1, vil når Adwordsmarkedsførere få mulighet til å bruke annonseutvidelser. Location, sitelink og andre utvidelser var tidligere kun tilgjengelig for topp-plassannonser og ikke sideannonser. Om du tidligere viste annonsen din på siden og nå blir flyttet opp til fjerdeplass, så kan du vise annonseutvidelser. Rapportering og testing mellom topp og side forenkles, da du tidligere kunne få utvidelser og noen ganger ikke.

4. Organisk søk blir taperen

Trolig vil denne endringen gå utover det organiske søkeresultatet og dermed SEO. På mange laptop/stasjonære maskiner vil organisk posisjon 1 havne nedenfor "scrollen", noe som ofte allerede er tilfelle på mobil.



Hva som blir konklusjonen av dette, ser vi først om noe tid. Men vi kan tenke oss til at dette vil kreve mer av markedsførere og ikke minst at  å fortsette å lage godt innhold blir like viktig, samt at innholdet må være laget for å fungere uansett flate. Relevans blir enda viktigere. Om CPC-kostnad øker betraktelig gjenstår å se, trolig er det ikke behov for panikk. De første resultatene ser ikke noe signifikant skifte i CPC-pris. Balansen virker i første omgang god fra Google sin side, nå som siden fjernes, den nye 4. annonsen tar over for disse og bunnannonser fortsetter som før. Vi vil alltid se vinnere og tapere når et stort skifte skjer. De første resultatene fra testing rundt omkring er allerede tilgjengelige. Feks kan vi anbefale disse bloggpostene fra Wordstream og MOZ , som har delt noen av sine funn. En del av resultatene er selvsagte, andre kanskje litt overraskende.