Facebook har gjort det stort med sosiale ads. Nå kommer Google med sin versjon +Post ads. Kan dette bli en "game changer"? Jeg tror det. I motsetning til Facebook, så vil ikke +Post ads annonseres på det sosiale nettverket, men på kryss av Google Display Network. (2 millioner sites globalt). De vil isteden benytte seg av innhold fra G+ (når dette blir tilgjengelig), og med noen få klikk gjøre offentlig innhold fra din merkevare eller bedrift om til annonser.



Videoen over viser hvordan Toyota benyttet +Post ads (Toyota har tilgang som en nær partner av Google og deltager i pilotprosjektet)

Merkevarer og bedrifter kan etterhvert ta et bilde, video, eller kjøre en Hangout på Google+ og deretter betale Google for spredning i Google Display Network. Disse innleggene/annonsene kan man respondere på feks ved å kommentere eller gi +1 osv. Dette gjør at "hele internett" blir tilgjengelig for sosiale annonser. Googles sosiale annonser når hele nettet, ikke bare et nettverk. Dette kan fort vise seg å bli en seriøs utfordrer på sosial annonsering for Facebook.

google +post ads
Produktet ble lansert som et pilot/beta program for Googles nærmeste partnere (foreløpig) av produktsjef i Google Eran Arkin for 3 dager tilbake, på hans Google+side. For banner display vil dette bli en ny hverdag. Hvor man tidligere har satset nesten utelukkende på visningsbasert-annonsering, vil man nå trolig se klikkbasertannonsering, med ønske om engasjement i forhold til annonsering. Lav klikkfrekvens på bannerannonser er kanskje en saga blott? Det er fortsatt altfor tidlig å anslå hvordan merkevarer og annonsører vil benytte seg av dette. Men jeg tør påstå at det er et steg i riktig retning for G+. Hva tror du?

Kilde: Tech Crunch