Ifølge en undersøkelse utført av Nielsen i 1. kvartal 2012, har det store flertallet (79%) av amerikanske smarttelefon og tableteiere benyttet sine mobile enheter for shoppingrelaterte aktiviteter.


Smartphones blir brukt oftere enn tabletter for aktiviteter "on the go": "Finne en butikk" (73% vs 42% for tabletter), "ved hjelp av en handleliste mens man shopper" (42% vs 16% for tabletter) eller "benytte mobile kuponger" (36% vs 11% for tableteiere). Men tableteiere har mye større sannsynlighet å bruke deres enhet for elektronisk handel: 42 prosent av tableteiere har "brukt sin enhet til å kjøpe en vare," sammenlignet med bare 29 prosent av smarttelefoneiere.

En av de mest populære aktivitetene blant både smarttelefoneneiere og tableteiere er "undersøke ett produkt før kjøp" (66% for tableteiere vs 57% for Smartphone-eiere). Forholdsvis få "mobileshoppere" har brukt sine enheter for betalinger (27% av smartphone-eiere og 28% av tableteiere), men antallet er forventet å stige i årene fremover ettersom flere mobile betalingssystemer rulles ut og forbrukerne føler seg mer komfortabel med ideen om mobile betalinger.

Mobilbruk i shopping
I USA utgjør smartphones 46% av totalen pr 4. kvartal 2011 ( Nielsen (41% Comscore)) Ca 54% er de siste opplysningene vi har om Norge. De største operativsystemene i Norge er pr i dag Android og iOS (Apple).

Utbredelse av Smartphone
Er din nettside optimalisert for å ta i mot mobilkunder? Må du bruke to tommel og pekefinger for å lese alt innhold på siden din, da er det kanskje en tanke å gjøre noen endringer.