Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, er en samlebetegnelse som går ut på å produsere og utvikle innhold til virksomheter, enten i egne (fortjente) eller kjøpte kanaler.


Begrepet content marketing er ikke noe nytt, men det er først de siste årene bedrifter og publikum virkelig har sperret øynene opp for denne type markedsføring. Begrepet har vært i bruk siden 1996, og spesielt lederen for Content Marketing Institute (CMI) i USA, Joe Pulizzi, har bidratt til å gjøre det kjent for medieverden. Hans definisjon lyder slik (fritt oversatt):

”Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk der man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeatferd.”

Content marketing skiller seg fra vanlig reklame ved at innholdet havner i vesentlig større fokus, og at det som produseres leses av riktig publikum. Det handler om å forstå målgruppen – hva har de behov for å vite, hva ønsker de å lære, hvordan kan de inspireres og hva engasjeres de av?

Fordelene med innholdsmarkedsføring
  1. Bli kjent med publikum, og la dem lære deg og din bedrift å kjenne.
  2. Få publikum til å like deg og din bedrift.
  3. Få publikum til å stole på deg og din bedrift.
 

Digital Marketing banner and icons
Du må være relevant på målgruppens premisser. Sett deg inn i en større sammenheng og tørr å snakke om mer enn pris og produkt. Ved at selskapene gir av seg selv til fellesskapet, enten det har med relevante produkter å gjøre, eller bare er rent informerende innhold, så skaper dette troverdighet og anseelse.

Innholdsproduksjon bruker ofte journalistikk som uttrykksform for å skape interesse og engasjement. Bruk av annonsebilag i aviser eller nettaviser, digitale bilag, nyhetsbrev, sosiale medier, hjemmesider og blogger er derfor å foretrekke.

Innholdsmarkedsføring er ikke kun forbeholdt tekst – bilder, video og lyd er alle virkemidler som spiller inn, og som gir innholdet nye dimensjoner. Interaksjon er viktig, så om artikkelen, nettsiden, bilaget eller videoen gir publikum noe utenom det vanlige, noe unikt og noe nytt, kan dette bidra til gode resultater.
Dette er de fem hovedpilarene for innholdsmarkedsføring
  1. Redaksjonelt innhold som forteller en relevant og verdifull historie. Den må være informativ, undervise, inspirere og/eller underholde.
  2. Understøttet av markedsføring. Innholdet har underliggende salgs- og markedsføringsmål som en bedrift, forening eller institusjon forsøker å oppnå.
  3. Drevet kundeatferd. Søker å opprettholde eller endre mottakerens atferd.
  4. Print, digitalt, lyd, video og arrangementer. Dette kan, men trenger ikke være integrert.
  5. Spisset mot en konkret målgruppe. Dersom du ikke kan forklare hvem målgruppen din er, så er det ikke innholdsmarkedsføring.
Kilder:
http://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/
http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/