Vil du vite mer om hvem som besøker nettstedet ditt? Ikke bare hvor mange som klikker seg inn, men hvem brukerne faktisk er? Vår administrende direktør Kjetil Sinding, forklarer kort hvordan Google Analytics kan lære deg mer om hvem dine nettgjester egentlig er.



 

Stemmer forventingene med virkeligheten?

Når du driver trafikk til ett nettsted med annonsering, vil du som regel ha en formening om hvem målgruppen din er og hvor mange visninger du kan forvente. Ett eksempel, kan være menn i alderen 20-44 år og en million visninger. La oss si at det viser seg at de som faktisk klikket seg inn på nettsiden din i snitt bare var 19 år gamle. Da er de ikke i målgruppen for ditt produkt, og sannsynligvis genererer ikke trafikken hverken salg eller andre konverteringer. Hva gjør du da?

 

Få de riktige klikkene

Det er her Google Analytics kommer inn. Det er et kraftig verktøy som blant annet kan hjelpe deg å se hvem som besøker siden din. Ved å klikke deg inn på målgrupper og deretter demografi inne i Google Analytics, får du svaret. Her kan du se om det er flest menn eller kvinner, alder, deres interesser og hvor de bor. Dette er verdifull informasjon. Nå vet du om markedsføringen som du har brukt mye tid og penger på, bør justeres for å få tak i de rette potensielle kundene som gir verdi til ditt nettsted og din bedrift.

I Sempro er vi opptatt av å måle og analysere alle digitale aktiviteter for våre kunder. Det er disse tallene som gir oss svarene på hvilken strategi, valg av kanaler og hvordan kommunikasjonen kan utformes for å skape høyest mulig avkastning på markedsføringen. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker hjelp til analyse av dine digitale aktiviteter.