Facebook har gjort det mye enkelere for digitale markedsførere å lage relevante og gode annonser med nyheten Facebook Relevance Score.

Facebooks poengberegning

Hvorfor blir noen annonser på Facebook mer favorisert enn andre og hva er egentlig kriteriene for at Facebook foretrekker en annonse ovenfor en annen?
Facebook har nå avslørt at det er relevansen til annonsen i forhold til forventet og feedback. Dette slår inn på en poengskala som kalles Facebook Relevance Score (FRS). Poengskalaen går fra 1 til 10 hvor 1 er lite relevant, mens 10 er meget relevant. Positiv respons gir høyere score og dermed blir den annonserte posten belønnet av Facebook. Premien er en annonse som presterer bedre enn det den ellers ville gjort med en lavere score. Facebook definerer positiv feedback eller respons som likes, delinger, klikk på annonsen din og hva du rapporterer på, for eksempel. Jo flere likes, klikk og delinger annonsen får, desto høyere blir poengsummen. Poengene kan endre seg fra time til time ettersom responsen på posten slår inn.

Andre faktorer som spiller inn på Facebook Relevance Score er som følger:
  • En definert målgruppe
  • Ett klart og forståelig budskap
  • Ett godt bilde
  • En lett synlig og forståelig Call-2-Action
 

Slik øker du poengsummen din

At poengene kan endre seg fort er en enorm fordel fordi det er fort gjort å gjøre endringer på en annonse som får lav score. Ved å endre tekst eller bilde er det enkelt å se hvordan endringen vil påvirke poengsummen. Hvis publikum velger å gjemme annonsen fra deg, å ikke se flere annonser fra deg eller avfølge deg, er konsekvensen en lavere score, at færre ser posten din og høyere priser.
Med tanke på at Facebook setter en poengsum på annonsen før den går ut, vil nok det si at de bruker sine tidligere erfaringer fra den aktuelle siden til å bedømme poengene. Derfor er det viktig å følge med på poengene og score så høyt som mulig for en bedre score senere. Så vidt oss bekjent, vil ikke Facebook plukke opp negative eller positive kommentarer og score deretter, men det er ikke umulig at dette vil komme på et senere tidspunkt.
Med tweaking av tekst, bilde, målgruppe og legge til en Call-2-Action, vil det være store sjanser til å pushe scoren opp, kostnadene ned og annonsen ut til fler.

 

Hvorfor er FRS så viktig?

For Facebook er FRS en viktig del av deres annonsesystem fordi de ikke ønsker å pepre brukerne sine med annonser som ikke er relevante for dem. Ved at markedsførere ikke definerer målgruppene og KPIene sine klart, vil ikke Facebook klare å følge med på alt som skjer. Med FRS vil dette bli satt i ett system som hjelper Facebook til å fordele annonser. Det vil hjelpe markedsførere å skape bedre poster og målgrupper, og det vil hjelpe brukerne ved å gi dem et pusterom fra alle urelevante annonser.
Som nevnt er FRS viktig for digitale markedsførere pga. muligheten den gir til å tilpasse annonsen om scoren blir lav.

 

FRS og konvertering

Legg merke til at så fort du legger til en Call-2-Action, så blir FRS meget relevant. Vil du ha konverteringer, kommer Facebook til å granske deg nøye og se på responsen som annonsen genererer. Det er responsen som bestemmer score, hvor ofte annonsen din vises og til hvilken kostnad. Ser du at du får for få konverteringer og derav en lav score, er det på tide å skru om budskapet eller målgruppen på annonsen for å prøve å øke FRS.

FRS spiller en viktig rolle, men husk at budgivning fortsatt er alfa omega. Høye annonsebud kan slå ut relevance score på performance likevel. En høy score gir annonsen et konkurransefortrinn, og med en edge over konkurrentene vil annonsen nå ut til enda flere til en lavere kostnad.

Den viktigste faktoren for å nå langt med annonser, er å treffe på rapporteringsmålene som er satt i annonsesystemet. For eksempel likes, visninger, klikk eller konverteringer. Med en høyere score, når du lenger til en billigere penge. Da gjenstår det bare å jobbe mot en høy FRS. Kjør på!

Les mer om Facebook Relevance Score her, her eller her.

Har du spørsmål eller kommentarer til Facebook Relevance Score, skriv dem ned i kommentarfeltet så skal svare deg!