Det er en bløff at du kan ignorere de nye Facebook-vilkårene fra nyttår. Ikke gjør tabben som mange av Facebook-vennene dine allerede har gjort.

I gamle dager kalte vi det kjedebrev. Så kom sms-ene der vi ukritisk videresendte blinkende hjerter og visdomsord. Det haglet inn med God jul-meldinger på julaften. Fra tid til annen ser vi noe av det samme på Facebook. Jeg tipper du allerede har sett mange venner som erklærer både det ene og det andre forbeholdet mot Facebooks nye brukervilkår fra nyttår.

Glem det. Akseptér vilkårene, eller forlat plattformen.
Da du registrerte deg på Facebook, aksepterte du deres vilkår. Og du aksepterte også at de kan endre vilkårene. 1. januar 2015 aksepterer du de nye vilkårene uavhengig av hvor mange forbehold du roper ut, hvis du fortsetter å bruke Facebook. Og liker du de ikke, må du deaktivere eller slette kontoen og logge av - for godt.

 

Trodde du Facebook var gratis?

Facebook gikk på børs 18. mai 2012. Det koster penger å drive verdens største sosiale nettverk. Og prisen du betaler for å bruke tjenesten, er ikke penger, men å dele informasjon om deg selv. Du oppgir sivilstatus og hvor du bor, sjekker inn på arrangementer og steder du besøker. Hvilke sider du liker sier mye om hvilke interesser du har. Og disse dataene bruker Facebook for å lage attraktive annonseringsløsninger for næringslivet. Det er derfor de endrer vilkårene sine nå - de ønsker å forbedre tjenestene sine som er i sterk konkurranse med andre store aktører, for eksempel Google. Forbrukerrådet sier det er bra at Facebook gir brukerne mer kontroll over innstillingene, men er kritiske til all datainnsamlingen.

 

Irriterer du deg over alle annonsene?

Om du spør de rundt deg, vil de fleste si at reklame generelt er ganske irriterende. Samtidig gir det oss "gratis" tilgang til mye. Innhold på nettaviser for eksempel - og sosiale medier. Derfor handler det for Facebook om å irritere minst mulig. Klarer de å servere kommersielle budskap fra annonsører som du oppfatter som både interessante og relevante, så er det en vinn-vinn-vinn-situasjon. For annonsøren, for deg og for Facebook.

Ikke la deg lure av dine venner på Facebook
For at du skal få servert mer interessante og relevante annonser, trenger verdens største nettverk å vite mer om deg. Det oppfattes av mange som medaljens bakside. Fra et personvernperspektiv kan jeg jo si meg enig. Samtidig er det jeg selv som velger å gi aktørene tilgang.

Selv norske myndigheter samler mye data om deg, til tross for at de ikke bruker informasjonen på samme måte som kommersielle aktører. Har du sett hvor mange kameraer det er langs veiene? Tenkt over at det registreres hvor du kjører bil, når du passerer gjennom automatiske bomstasjoner? Eller at offentlige myndigheter nå har elektronisk kommunikasjon som hovedregel, fremfor tradisjonell brevpost? Hva med telefonoperatøren din, som vet hvem du ringer og skriver tekstmeldinger til - og hvor du gjør det fra? Kanskje er du medlem i en kundeklubb også, for eksempel i Coop? Tenk over hvilke tilbud du har mottatt fra dem i det siste. De kartlegger hva du kjøper, når du kjøper det, i hvilken butikk og mye annet og gir deg tilbud av det du mest sannsynlig ønsker å kjøpe mer av.

 

Facebook vil vite hvor du er akkurat nå

Mange advarer sine venner om de nye vilkårene på Facebook fra nyttår.
En av tingene Facebook ønsker å vite mer om fra 1. januar, er hvor du er. Bruker du smarttelefonen, gir du Facebook samtidig tilgang til å se din GPS-posisjon. Basert på blant annet den informasjonen, kan det skreddersys både kommersielle budskap og annen informasjon om deg og dine venner til deg og dine venner på plattformen. Som for eksempel at du kan se hvilke venner som befinner seg i nærheten akkurat nå. Funksjonen er allerede tilgjengelig i enkelte deler av verden.
Bruk heller tiden til å sjekke innstillingene dine enn å protestere mot FBs nye vilkår.
Det er ikke første gang Faceobook endrer retningslinjene sine. Enten du jobber med sosiale medier og digitale kanaler som oss eller ikke, er det lett å forutsi at aksjoner som det vi ser på Facebook i disse dager kommer. Det skjer nemlig hver gang retningslinjene endres. Mitt tips er at du heller bruker tiden på å gå gå over innstillingene på profilen din. Har du kontroll på hvilket innhold du deler med hvem?

 

Ta kontroll over innstillingene og innholdet ditt

Det digitale toget ruller videre, og det er ikke bare Facebook som samler mer og mer data om deg. Det gir oss noen nye fordeler, men prisen vi betaler er at vi må dele mer informasjon om oss selv. Det kommer ikke til å bli mindre av det i fremtiden, heller. Mitt tips er at du har en kritisk holdning, leser vilkårene før du tar i bruk digitale tjenester og har en bevissthet rundt at du legger igjen digitale spor - både via mobilen, kredittkortet, laptopen, nettbrettet og når du beveger deg utendørs.

Facebook har selv laget en god guide over hvilke innstillinger du kan påvirke, for å styre store deler av informasjonen du legger ut og hvem som kan se hva. Sjekk den ut her.