Facebook annonser er en "het potet" når vi snakker med våre kunder om markedsføring. Vi har ofte fått høre følgende: "Man kan ikke måle ROI i sosiale medier" og "Mediebyrået vårt anbefaler å bruke pengene på andre plasseringer."  Vår erfaring etter 3 år med å kjøre Facebook ads for kunder er en helt annen. Ikke bare kan man drive salg, gjør man det "riktig" så kan dette meget vel være den mest innbringende "annonseplattformen" man har.


Kan man måle effekten av Facebook ads? 
Ja, og vi gjør det daglig, i samarbeid med våre kunder. Både i fysiske butikker, FMCG produkter og netthandel. Nasjonalt og lokalt.

Myten om at du ikke kan måle ROI i sosiale medier bør bli skutt ned her og nå. Det var kanskje "vanskeligere" å finne noe å måle  ROI på tidligere, da eneste fokus ofte var å få nye likere. Og hvor mye er en Facebook-liker verdt? - "Det vetta fåglarna!" Det avhenger av en mengde faktorer, bransje og hva man gjør når man får en liker.

ROI og Facebook ads
I dag kan vi i langt større grad se hvordan en post som annonseres på Facebook fører til salg på netthandel, driver folk til et arrangement, får folk til å handle i butikken din eller øker salg av et produkt. Dette fordi innsikten er blitt bedre, hvordan tiltak lar seg måle med Google analytics og  i tillegg til mulighetene man i dag har med Facebook annonser.  Vi har i dag flere kunder hvor den største trafikkdriveren til konvertering av salg på netthandelen sin er Facebook ads, "med en langside" til neste annonseplattform. Vi har også kunder hvor Facebook ikke nødvendigvis er en stor trafikkdriver, men som er med på å forbedre kundeservice og en bedre merkevarerelasjon for forbruker i tillegg til å være en signifikant driver av konverterting. Vi har i høst og vinter kjørt flere prosjekter sammen med kunder, for å se hvordan Facebook driver trafikk til butikk, å øke salg av et relansert produkt eller få folk lokalt til å møte opp til et arrangement.

Konkrete caser å vise til?
Av hensyn til våre kunder, så velger vi å ikke navngi merkevarene, men det vi kan si er at vi har målt 5 % økning for et nasjonalt meget kjent FMCG produkt utelukkende ved hjelp av Facebook ads, engasjerende posting og en morsom app. "Top of mind" drev folk til å oftere velge dette produktet i hyllen, fremfor konkurrenter i perioden hvor vi kjørte kampanje. Totalkostnaden var lav og ROI var "sjokkerende" høy i forhold til mer tradisjonell banner og TV-reklame, eller egentlig i forhold til hvilken som helst annen reklame. 50 000 kroner  i spending ga 16 millioner visninger, 40 000 klikk og ca 80 000 handlinger over 1 måned. (Det artige her er at vi vet hvem vi har truffet, om ikke navnet deres, så vet vi deres interesser, demografi og geografi.)
Vi har kjørt FB ads for lokale restauranter og klesbutikker og fått samme resultat; Økt salg! Vi fikk en lokal restaurant med på å kutte all annen annonsering en helg og kun kjøre Facebook annonser. Dette ga like gode resultater som feks printreklame i avis, som de normalt kjører, for en langt lavere sum. For samme kunde kjørte vi FB ads sammen med den vanlige "trykte" reklamen, dette ga en økning i salg på 25% mot helger de kjørte printreklame alene.

Salg fra Facebook ads? Tallene til denne kunden er ikke gjengitt i bloggartikkelen

ROI handler om å sette seg et mål, investere i "noe" og se om det målet er gjennomført etter denne investeringen. "Så mye hadde jeg, så mye har jeg igjen." I sin enkleste form så kan målet være å få inn 3 000 nye likere som er damer i alderen 25-45 år. Så setter vi opp annonser og postbudskap i forhold til dette , segmenterer og kjører en periode, er målet nådd, ja så ser vi hva dette kostet oss. Et annet mål kan være å selge 5% mer av et produkt i en periode i butikk. Eller selge 25% flere pizzaer en helg, som nevnt tidligere, enn man normalt gjør med en helside i avisen! Alt dette lar seg måle og det lar seg gjøre med Facebook ads.

 

Facebook News Feed, Hvordan øke din bedrifts rekkevidde?
 

salg med Facebook ads? Tallene til denne kunden er ikke gjengitt i bloggen

Ønsker du å se på mulighetene med Facebook ads for din bedrift, så skreddersyr vi kampanjer for alle typer bedrifter. Ta kontakt med meg så ser vi på hva vi kan finne på.

Til slutt noen tall fra det største landet i verden; utlandet:

Artige tall fra utlandet. (Kilde: The Grocer 
Facebook er nå på linje med TV når det kommer til effektiv reklame, men avkastningen på investeringen er langt bedre, hevder FMCG-merker som har brukt nettsamfunnet.
Nestlé sa det kunne direkte tilegge 11% av Kit Kat salg til sine Facebook annonser etter en større kampanje på kryss av flere mediakanaler.
Facebook leverte høyest avkastning på investeringen, For hver krone brukt, satt man igjen med 1.34, og legger til at det var det beste medie for "merkevare innflytelse sammenlignet med andre elektroniske kanaler og TV-reklame".
General Mills kjørte også en større kampanje på tvers av mediekanaler for å fremme Old El Paso produkter. 27% av salget var fra Facebook annonser, og det var "den mest effektive kanalen for å øke salget", sa de.
Facebooks sjef for CPG markedsføring Erin Hunter la til: "Som markedsfører vil jeg ønske å nå så mange som mulig på en målrettet måte. Facebook utmerker seg på dette området, på grunn av antall personer vi har, men også fordi vi vet nøyaktig hvem de er. "