11. May 2011, så har Facebook lettet på sine Promotion Guidelines. Sempro gir deg en kort innføring i hva vi leser ut av dette.

Facebook vektlegger nå enda sterkere at konkurranser skal kjøres via Apps on Facebook.com .  For oss i Norge medfører dette, utifra det jeg kan tyde at vi nå står mer ansvarlig selv i forhold til Norges lover i forbindelse med konkurranser, enn tidligere, når Facebook mer eller mindre dikterte lovverket.

Det er lagt stor vekt på at man ikke kan kreve at noen liker siden din, sjekker inn hos deg eller laster opp et bilde osv. Samt at konkurransen skal foregå via Canvas page eller på en applikasjon på en tab.

Reglene rundt sweepstakes, 18 års grense, meieriprodukter til premier osv virker nå å være fjernet, og det blir opp til hver enkelt å tolke sitt eget lands lovverk. For selskaper som Sempro, som i dag lager applikasjoner for bedrifter til konkurranser og markedsføring, så virker dette å være MEGET gode nyheter.

Trolig vil det bli mer konkurranser, og dermed også mer "spam", men så lenge Facebook klarer å redusere størrelsen og omfanget av hvordan linker osv vises i nyhetsfeed, så tror jeg dette er en vinn-vinn situasjon.

Vi tror vi vil se en oppblomstring av gode konkurranser, da Norge i sterk grad har blitt hindret noe i tidligere utgave av Promotion Guidelines, i forhold til gjeldende lovverk i Norge.

Du kan lese mer om promotion guidelines i blogg artikkelen vi skrev for en liten tid tilbake, samt hvordan bedrifter kan utnytte Facebook for å dra til seg potensielle kunder, samt øke sin tilstedeværelse med sosial medier.