Pinterest er et sosialt nettverk hvor man kan dele bilder, linker og video, sortert under kategorier, også kalt boards, med venner og alle andre som er interessert i samme kategori eller deg som person. Hva kan Pinterest gjøre for deg som forbruker og kan det hjelpe bedrifter i å nå sine mål?

Pinterest logo small

Hva er Pinterest?

Pinterest er et sosialt nettverk hvor man kan dele bilder, linker og video, man deler ved å dele bilder eller videoer du finner på nett i din Pinterest vegg, slik at andre kan se hva du har funnet. Man kan også laste opp egenprodusert materiale. Pinterest åpnet for inviterte brukere 16. august 2011 og er fremdeles bare åpent for "inviterte", men nå har alle som har fått seg en konto mulighet til å invitere så mange de måtte ønske.

 

Pinterest er nå interessant fordi
  • Nettverket hadde en 4 dobling av unike brukere (ulike individer) i perioden september  (1,8 mill) - desember 2011 (7,5 mill)
  • Et snitt på 11 mill besøk i uken i desember
  • Generer mer henvisningtrafikk en Google +, Youtube og LinkedIn tilsammen
  • Det er enkelt for alle å dele ting man finner på nett
 

Pinterest min vegg Pinterest

Pinterest som underholdning Pinterest har senket listen for å dele noe med resten av verden, hvis man har fulgt med utviklingen de siste årene så har trenden gått fra å ha egne nettsider, blogge, twittre til Facebook. Kravet til brukeren har altså blitt lavere og lavere for å dele. Pinterest sitter nå på toppen av denne tronen hvor man ved hjelp av to klikk kan dele et bilde eller en video man liker. Pinterest startet som et sted for de som er interessert i design og interiør, men har har utviklet seg til et nettverk tilpasset alt og alle temaer.

 

Pinterest for bedrifter
Nettverket generer trafikk til bedriftenes nettsted og da først og fremst nettsider som leverer produkter. Pinterest er et glimrende sted for bedrifter som selger varene sine på nett å nå ut til publikum. Man når altså ut med det sterkeste formatet man har, nemlig bilder og video.

 

Hvordan gjør man det? For bedrifter handler det om å teste Pinterest og så følge med på trafikken som genereres i eks. Google Analytics, på denne måten vil man kunne se om trafikken som skapes til nettsiden kan forsvares med tiden man bruker på nettverket. Her kan du ta en titt på Sempro sin Pinterest side.

Jeg har lagt ved en video som ganske godt beskriver hvordan Pinterest brukes.