I 2013 ble styreleder i Google, Eric Schmidt spurt om online video ville erstatte TV. Svaret hans var ganske klart: "Det har skjedd allerede."


Debatten om TV vs YouTube har pågått en god stund. Det er vanskelig å overdrive hvordan TV hersker over våre liv. Vi har alltid sett mye på TV, men det skjer en endring i TV-vanene våre nå som vi har så mange andre muligheter. Det er mye man kan si når man skal snakke om forskjellene på TV slik vi har vært vant til i alle år. Eller den nye utgaven som gir deg frihet til å søke blant millioner av videoer av ulik kvalitet. Fokuset i dette blogginnlegget blir å prate om mulighetene for deg som skal annonsere.

Vi nordmenn har ganske nylig fått mulighet til å ta opp favorittprogrammene våre ved hjelp av opptaksmuligheter på dekoderen. Dermed gir det også mulighet til å se TV når du vil eller hvor du vil. Samtidig vil det også bety at vi kan spole over reklamen. I begynnelsen av januar i 2015 sendte Deloitte ut sin Media Consumer Report og rapporten viste at 85 prosent av alle forbrukere, menn og kvinner, mulititasker når de ser på TV. Ja, du leste riktig - menn multitasker også. Riktignok ikke så mye som kvinner, men likevel. Dette fører til at reklamen på tradisjonell TV blir mindre effektiv. Vi skal huske på at annonsører er villig til å betale mye penger for å få din oppmerksomhet. TV-stasjoner tjener millioner av kroner ved å leie ut din oppmerksomhet til annonsørene. Når du ser på 71 grader Nord på TVNorge, Boligjakten på TV3 eller Senkveld på TV2 eller (sett inn ditt favorittprogram her) blir din oppmerksomhet solgt gjennom reklame. Så hvis du har gjort opptak av programmet og spoler deg gjennom reklamen, får ikke TV-stasjonene lenger din oppmerksomhet.

Hvor mange ser på YouTube

Egne tall fra Google viser at YouTube er den tredje største kommersielle kanalen i Norge etter TV2 og TVNorge. 2,1 millioner nordmenn ser på YouTube i løpet av en uke. Den aldersgruppen som ser mest på strømmingstjenesten er i aldersgruppen 15+, noe som kanskje ikke er så rart.

Kilde: Google Kilde: Google

 

Vår oppmerksomhet har blitt overført fra TV til YouTube. YouTube og andre digitale kanaler er på vei til å gjøre mot TV hva TV gjorde mot radio - ta livet av den. Det er vel ikke snakk om at YouTube erstatter TV, fordi det vil alltid være bruk for tradisjonell TV. Selv radio eksisterer fortsatt men den har fått en ny posisjon. Verdien TV gir til forbrukerne og annonsørene er synkende. Borte er dagene da vi ble "tvunget" til å se reklame vi ikke egentlig vil se. Nå er det forbrukerne som har makten over annonsørene. TrueView-annonsering (YouTube) lar forbrukerne hoppe over en reklamefilm hvis de ikke er interessert i den. Den tillater også annonsører til å målrette sin reklame uten at det koster skjorten. All reklame på YouTube er, er hva reklame på TV ikke er; Interessant, relevant, prisgunstig, målrettet og fremtiden. Med en reklame på YouTube, som alle kan lage, kan du rette reklamen mot menn, 25 år, interssert i teknologi, som bor i Østfold. For å sette kronen på verket, rosinen i pølsen, toppen av kransekaken så betaler ikke annonsøren med mindre forbrukeren ser 30 sekunder eller hele reklamen. Dette er rett og slett lokal-TV på steroider. Reklame på YouTube er ikke et skudd i mørket hvor man håper å treffe den eller de som faktisk er interessert i hva du skal selge.

På YouTube har du, som nevnt, muligheten til å hoppe over reklamen når det er gått fem sekunder. Derfor har annonsøren fem sekunder på seg til å skaffe seg oppmerksomheten din. Rema1000 gjorde et stunt på YouTube hvor Sven Nordin, som var på tur i Brasil for å reklamere for grillmat, fikk sagt alt om produktene på de fem sekundene og avlsluttet med å si "Nå kan du klikke hopp over reklamen". Ganske smart. Mercedes gjorde noe av det samme. Videoen hvor en mann kjører i en Mercedes og møter på en snill fe som gir han tre ønsker. Du fikk aldri svaret hans hvis du klikket deg videre. Dermed fikk reklamen flere til å bli igjen for å se hva han svarte.

Dersom en bedrift velger å annonsere på YouTube får de, i motsetning til på TV, vite hvor mange ganger annonsen ble klikket på, hvor annonsen ble vist (mobil, nettbrett), hvor mye av annonsen som ble vist, hvis et produkt ble kjøpt i etterkant, hva kostprisen per visning er og mye mer. Man sitter altså igjen med mye informasjon som man kan bruke i videre markedsføringsplaner. Og i motsetning på TV så betaler du altså ingenting med mindre annonsen din er blitt vist eller klikket på. Du får samlet mye mer verdifull data som bare ikke er mulig via "gammel media".

Abonner gjerne på vår YouTube-kanal. 
Tror du YouTube vil ta over for tradisjonell TV? Legg gjerne igjen din kommentar i feltet under.