I løpet av bare et par år har den automatiserte reklamen eller "programmatic" blitt et av de raskest voksende segmentene innen digital markedsføring. Dersom trenden fortsetter vil automatisert reklame passere annonsering på TV innen 2018.

Hva er RTB?

RTB eller Real Time Bidding er relativt nytt i Norge og har fått sitt navn fra USA. RTB innebærer at kjøp og salg av nettannonser i stor grad automatiseres via digitale handelsbørser. Ved hjelp av ulike programvarer eller plattformer kan nettsteder og annonsører kjøpe og selge bannervisninger i sanntid, det vil si uten tidsforsinkelse.  Teknologien åpner for at annonsører kan tilgjengligjøre sine annonseplasser på børs. Annonsekjøpere kan selv se hvilke plasseringer som er tilgjengelige for den valgte tidsperioden, bestille annonsering direkte, eller legge bud på trafikken.

Det tar 300 millisekunder å blunke. I motsetning tar det mellom 50 og 100 millisekunder fra bud til visning på automatisert annonsering. Denne typen annonsering er i ferd med å revolusjonere reklamemarkedet. Kort fortalt gir RTB deg muligheten til å kjøpe den riktige brukeren. Eksempelvis kan du, med god forståelse for målgrupper og segmentering, kjøpe brukere som har stor sannsynlighet for å kjøpe bil de neste seks til 12 månedene, altså brukere som er i riktig modus. Annonsen følger kunden basert på tidligere handlinger og bevegelser. Det er såpass detaljert at du kan kjøpe målgruppen menn 25 til 40 som potensielt har stor sannynlighet for å skulle kjøpe bil de neste 6 månedene. Verktøyene er også så sofistikerte at du kan kjøpe plassering av annonser som gir reelle visninger. Normalen, inntil nylig, var at det var vanlig å telle sidevisninger ved hjelp av en banner. Det er det samme som en bannervisning. Men hvis banneren var langt nede på siden ble den sjeldent vist. Men kunden måtte likevel betale for visninger annonsen aldri fikk. RTB hjelper kunden å bare betale for det man vil og bare når den potensielle kunden faktisk har sett annonsen/budskapet.

Den programmerte markedsteknologien ble til som en nødvendighet for effiktivitet og skalebarhet i håndteringen av online annonsering. Som følge av at at annonseringbudsjetter og publikummet fortsetter å gå over til digitale kanaler, vil teknologi som strømlinjeformer og automatiserer annonsering fortsette å vokse. Prognosene kan variere, men alle er enige om at automatisert annonsering er ved et vendepunkt og klar for en ekstrem vekst over de neste par årene. Per i dag er det USA som er det største og mest modne markedet for programmert annonsering med over 60 prosent av det globale annonseringsbudsjettet. Men andre land utarbeider også teknologi som er på vei oppover.

Displayteknologi

Nå er det RTB (Real Time Bidding) som står for majoriteten av bruken. RTB er en undergruppe av automatisert annonsering. eMarketer har analysert at RTB display bruk vil være på totalt drøyt 32 milliarder kroner i USA i år, noe som er 22 prosent av det totale annonseringsbudsjettet. Frem til 2018 er beløpet forventet å nå 96 milliarder kroner. Andre mener at RTB kommer til å vokse enda raskere.

RTB spend og utvikling av størrelse RTB spend og utvikling av størrelse

Dette er fremtiden

Talkshow-vert Jimmy Kimmel sa en gang "Automatiserte kjøp er gluten i annonseringsverden. Akkurat som gluten, har "automatisert" blitt et buzzord som mange bruker, men som fortsatt veldig få forstår. De bare vet at det er viktig." Det han sier er morsomt, men sant. Målet med automatiserte annonsering er for å lage en mer effektiv og sunnere markedsplass for kjøpere og selgere av digital annonsering. Det er viktig at både annonsører og utgivere velger seg riktig partner og teknologi som kan hjelpe dem med kraften bak den automatiserte annonseringen.

Programmatic ad spend i verden målt mot US Programmatic ad spend i verden målt mot USA

Mobilannonsering

Mobil spiller en stor rolle i den automatiserte veksten. I AdExchangers rapport for 2013 ble det anslått at RTB på mobil ville nå 30 prosent adkjøp i løpet av 2014. Flere eksperter forventer at trenden fortsetter også i 2015. RTB på video opplever også en en imponerende vekst.
Direktør, Joanna O'Connel, hos AdExchanger sier at automatisert reklame har utviklet seg langt over real-time bidding. Det muliggjør annonsører å levere den mest relevante annonseringen til sine kunder, sier hun. Automatisert reaklame har blitt en akkseptert måte å gjøre forretninger på og en måte som bidrar til å effektivisere driften i bedriften.

Det er noen markedsførere som omfavner denne måten å annonsere på. Nylig annonserte American Express, Proctor & Gamble og Mondelez International (Oreo, Trident) at de planlegger å bruke mesteparten av sitt markedsføringsbudsjet på automatisert annonsering i slutten av 2014. Den avanserte targeting metoden vil føre til at disse bedriftene vil oppnå bedre effektivitet og rekkevidde med direkte kjøp. Nå som flere markedskroner blir flyttet over på det digitale, både annonsører og mediakjøpere ser mot automatisert teknologi for å låse inn annonseringsavtaler på forhånd  for å supplementere tradisjonelle salgskanaler.

RTB vs. Non programmatic