Allfacebook.com inviterte i juni til marketingkonferanse i San Francisco. Daglig leder, Kjetil Sinding,og meg selv Kenneth Madsø, leder for sosiale medier i Sempro, tok turen over, for å få med seg anerkjente foredragsholdere fra selskaper som Vitrue, Facebook, Firebelly og Adobe for å nevne noen. I tillegg ble det også avholdt en stor Google developer konferanse, hvor nyheter fra Google kom på løpende bånd.

26. juni 2012 møttes vi på Gardermoen for et grytidlig fly med British Airways til London og videre til San Francisco. Konferanser i et annet land er alltid spennende på flere nivåer. Man kommer seg ut av kontoret noen dager, noe jeg tror vi alle har godt av innimellom. Man opplever nye mennesker, nye lukter og nye impulser. Man blir om mulig enda bedre kjent med en god kollega, og man får, i dette tilfellet, muligheten til å bo et par dager i en by som ikke bare er kjent for hippier, Alcatraz og bratte bakker, men også for innovasjon, multimilliard teknologi selskaper og sosiale medier.
Det ER inspirerende å vite at når du lander på San Francisco Airport, så er du kun en liten taxitur unna selskaper som Facebook, Twitter og Google.

Google Developer Conference SF 2012
Og et par taxiturer skulle det bli. Vi hadde satt av en hel dag til å besøk Facebooks nye hovedkvarter i Menlo Park og Google konferansen tok vi litt på sparket. For dere som også ønsker å besøke Likeskiltet  eller gå en tur ned Hacker Way, ca en time utenfor San Francisco sentrum, så avtal i god tid med deres Facebook-representant slik at dere kommer dere inn i selve komplekset. Er du ikke Preferred Developer eller har konto hos Facebook, så slipper du mest sannsynlig ikke inn.

Sempro.no på tur til Facebook HQ i San Francisco
AllFacebook.com konferansen startet 28. juni, og Kjetil og jeg tok "bena fatt", da vi hadde booket oss inn på et hotell like i nærheten, men akkurat langt nok unna til at det var på sin plass å stoppe innom en av  60-70 Starbucks som befinner seg i byen. Konferansen var lagt til The Westin San Francisco Market Street og åpnet med frokost til alle deltagere. Kaffen var sponset av Starbucks!, så vi satte fra oss koppene vi hadde vært "smarte" nok til å kjøpe med oss bak noen planter ute i gangen. (Tror ingen så oss)

Keynote var antageligvis det vi hadde gledet oss mest til og en av hovedgrunnene for turen. "The Verbification of the World" - som skulle ta for seg noe av det mer spennende vi ser på Facebook og på nett om dagen og noe vi selv i lengre tid har jobbet med Open Graph custom actions. Vi har skrevet et blogginnlegg om verbifiseringen av den verden, til dere som ikke vet hva dette er og forklare litt rundt det. Likeknappen er fortsatt der, men nå kan du  "Google","Pin it", "Instagram it", "Lese et innlegg" eller "Finne en pastilleske", listen er allerede lang og dette vil fortsette. Du har sikkert sett hva dine venner hører på med Spotify i Facebook Ticker.

AllFacebook.com conference verbification of the world
I panelet satt blant andre Austin Haugen produktsjef for Open Graph, som snakket levende om hvordan dette var i dag og litt om hva slags tanker han hadde om fremtiden. Et meget lærerikt "åpningsnummer", og en bekreftelse for oss i Sempro, da dette er et av våre hovedfokusområder. Vi var igjennom Spill i sosiale medier, Shopping online og på Facebook gjennom anbefalinger fra venner og hvordan dette nå blir en mer normalisert måte å handle på. Uten å gå alt for mye inn på programmet, så ga det oss, om ikke så mye nytt, en solid bekreftelse på våre egne tanker om fremtiden og nåtiden. Verden digitaliseres mer og mer, og som markedsførere må man være klare for et enormt skifte, som allerede er i gang.

San Francisco Lombard Street
Vi hadde lunsj og fikk snakket med et par av foredragsholderne, men like interessant; andre deltagere. Flere hadde reist langt (New Zealand og Sør Afrika) for å få med seg konferansen i San Francisco. Og praten var livlig rundt bordene. Noen hadde dårlig erfaring med Facebook, og hvordan de bare var ute etter å "pushe" annonser, og når man sto fast at man ikke fikk hjelp. Andre igjen var meget fornøyd med servicen fra Facebook og hadde et nært og godt samarbeid med sin Client Partner eller Account Manager. Alle var dog enige om at det var en god konferanse så langt og at man ikke kunne ha en bedre bakgrunn enn San Francisco når man først var på tur med temaet søk & sosiale medier.

Segwayturister i San Francisco
På flyet hjem diskuterte vi om konferansen hadde vært verdt 5 dager borte fra kontoret. Vi hadde gått en mil for å finne hovedkvarteret til Facebook etter å ha gått av toget på Menlo Park stasjon, vi hadde hatt to veldig fruktbare dager på konferansen. Vi hadde nye ting fra Google konferansen å fortelle kundene våre om. Vi hadde vært norske turister på en sightseeing-buss i San Francisco noen timer, og fått sett det meste av byen, samt Golden Gate Bridge, Alcatraz og Firsherman's Warf. Overalt hvor vi hadde vært hadde folk snakket med oss om AllFacebook-konferansen, sosiale medier, Facebook og Google. Vi var enige på flyturen hjem og vi er enige i dag, noen måneder etter: JA, det var verdt det og JA, San Francisco er et mekka for SEM og sosiale medier. Vi skal tilbake til San Francisco og vi drar tilbake til California allerede i april for en ny konferanse: "Social Media Marketing World" - med blant andre Mari Smith og Social Media Examiner .

Google Developers - SF 2012