Det siste halve året har vi i Sempro vært i møter med mange nye kunder angående Facebook og satsning i sosiale medier generelt, store som små.  De aller fleste har det til felles at de sitter å vurderer sosiale medier, og da spesielt Facebook, men veldig mange har ikke budsjettert det inn for 2011.  Til tross for dette velger mange å "kaste seg ut i det", og mange har gjort en kjempe jobb. Det som er gjengangeren, og da særlig i de større firmaene, er spørsmålet: "Hva har vi igjen for det?" "Hva er ROI?" (return on investment) . ROI er enkelt fortalt i finans verden et parameter for å måle den finaniselle effektiviteten av en investering. Med f.eks. Google Analytics i en netthandel, lar dette seg enkelt beregne. Det er en relativt enkel formel:

ROI = (avkastning – investering) / investering %
Men hvordan regner man ut SMROI? (Sosiale medier return on investment). Som Gary Vaynerchuck så fint sa det under Gulltaggen: "Sosiale medier er ikke en sprint, det er et maratonløp".  I mange av de større bedriftene er det marketingsjef, produktsjef eller adm.dir vi er i møte med. Det i seg selv sier jo at bedriften tar sosiale medier alvorlig. Mange av disse har stillinger som baserer seg på å levere resultater hvert kvartal, og gjør de avdelingen det dårlig et kvartal, så er det ikke sikkert de er der lenge nok til å se neste. Så spørsmålet deres er helt legitimt. Men, oppretter man en Facebookside, så kan man som regel ikke måle avkastningen av denne investeringen 1 måned senere.

Det spesielle med avkastning i sosiale medier  er at du kan definere det til å være i all hovedsak alt du vil det skal være!

 

"Alt starter med et mål i tankene."
I virkeligheten er sosiale mediers avkastning, verdi, som du henter fra den sosiale medie kampanjen. For eksempel, hvis målet rundt din sosiale medie tiltak er å øke salget, så er din sosiale medie avkastning;  eller SMROI, antall salg som du kan tilknytte  dine sosiale medie tiltak.
I stedet for salg, si at målet ditt er å drive forbruker innsikt. I dette tilfellet, er din avkastning det du får tilbake fra fans og tilhengere i kvalitet og mengde.

Vi har et meget godt eksempel fra en kunde av oss, som nettopp hadde lansert et nytt produkt. Det nye produktet var det tredje i en gruppe produkter. Og folk kjente, i all hovedsak, kun produktet ved fargen på forpakningen. 3 uker etter oppstart av en svært suksessfull kampanje på Facebook og i andre medier, så kunne så og si samtlige av tilhengerene navnet på alle tre produktene. DET er avkastning. Folk får et personlig forhold til produktet. Det var fantastisk artig å sitte med overvåkning av merkevaren, å se hvordan dette utviklet seg, over så kort tid, blant en såpass stor brukermasse.

Et tredje eksempel på SMROI er merkekjennskap. Hvis målet ditt er å drive bevisstheten om merkevaren, så vil din sosiale medie avkastning være merkekjennskap.
Jeg kunne gi mange flere eksempler, men poenget er at SMROI er verdien du høster fra sosiale medier basert på målene for kampanjen. (Merk at antall tilhengere, fans, Likes og kommentarer ikke er /bør ikke være sosiale medie kampanje mål, da de ikke sier noe om resultat IR :) .)
Nå som vi har definert SMROI, trenger vi å kvantifisere den sosiale medie avkastningen i kroner og øre. Dette er vanskelig fordi du må se på hver type sosiale medie avkastning og utvikle en metode for kvantifisering av kroner.
For eksempel, om man kun måler salg, kan vi kvantifisere SMROI ved å se på "Last touch" salg, eller vi kan bruke salgsprognoseteknikker eller bruke unike identifikatorer som kupongkoder.

Å kvantifisere forbrukerinnsikt er vanskeligere og krever forskjellige teknikker for å beregne verdien.
En vanlig teknikk er å sammenligne kvantitet og kvalitet på forbrukerinnsikt fra offline fokusgrupper for å hente forbrukerinnsikt fra sosiale medie kampanjer.
Tanken er at du kjenner verdien av forbrukerinnsikt fra frakoblet fokusgrupper basert på deres kost. Ved å sammenligne mengden og kvaliteten på forbrukerinnsikt fra begge kanaler, kommer du til et rimelig estimat av verdien av forbrukerinnsikt fra sosiale medie kampanjer.

Merkebevissthet krever enda en metode. I april 2010, gjorde det sosiale medieanalyse selskapet Vitrue oppsikt da de uttalte at i henhold til sin forskning, er den gjennomsnittlige Facebook fan anslått å være verdt $ 3,60. Vitrue så på gjennomsnittlig antall meldinger hver fan mottok, og deretter sammenlignet de dette tallet til hva det ville koste å kjøpe visninger til å sende like mange meldinger til hver fan. Denne verdien per hode vil selvsagt variere enormt fra bedrift til bedrift, og fra industri til industri.

Bruk SMROI å sammenligne epler og epler Etter beregning av din avkastning og din investering, bruker du avkastningsformelen for å beregne SMROI.
Husk, ROI er en måling av effektivitet, så når du har beregnet avkastningen av sosiale medier, bruk avkastningens tall til å sammenligne med andre sosiale medier kampanjer, og også TV, print, radio og andre kampanjer.

ROI er muligens det mest kraftfulle verktøyet i markedsføringens verktøykasse. I USA har det kommet frem tall at nær 50 % av de som analyserer tallene til en bedrift har høyest fokus på SMROI i 2011. Dette er nok tall vi vil finne i 2012 eller 2013 for Norges del, men dette har absolutt begynt.

ROI er et meget kraftig våpen i markedsføring. Men man MÅ også ta høyde for at sosiale medier er en lengre type investering i sin helhet. Man kan selvsagt kjøre kampanjer i sosiale medier, som lar seg måle, men helheten og langsiktighet er i våre øyne viktigere.

Å være eller ikke være på f.eks. på Facebook, burde for de aller fleste ikke være et spørsmål i 2011. Spørsmålet burde være når? og hvordan? Dette hjelper vi i Sempro gjerne til med. Vi har som første prioritet at sosiale medier er et langdistanseløp og vi legger strategier som har dette som hovedfokus. I nært samarbeid med våre kunder planlegger vi og er behjelpelige med postplaner, drift og overvåking, samt måling av deres tilstedeværelse i sosiale medier. Vi server ballen, kunden slår!

Sosiale medier er kommet for å bli, Enjoy it! :)
Du kan lese mer om  hvordan din bedrift kan utnytte sosiale medier eller E-handel direkte på Facebook, som er vært relevant for nettopp ROI. Nye Facebook Promotion Guidelines kan også spille en viktig rolle i din bedrifts sosiale medie satsning