Når vi er i begynnelsen av ett nytt år, er det naturlig å se seg tilbake og minnes det gamle året. I dette tilfellet har vi sett på hvordan de sosiale mediene klarte seg i fjor, og her er en liten oversikt over de mest populære av dem.


Ipsos MMI presenterte sin rapport sent i 2014, og tallene viser at Facebook fortsatt står sterkt i Norge. Hele 79,5% av befolkningen har en Facebookprofil, mens 78,4% bruker profilen sin aktivt og ofte. Det er altså en veldig liten gruppe som ikke er på Facebook eller som har en brakklagt profil.

Økning i bruk av Instagram og Snapchat

Instagram kom sent i 2014 med 5 nye filtere, noe som er den største oppdateringen av appen siden 2012. Selvom appen ikke har gjennomgått de store forandringene de siste årene, er fortsatt Instagram, sammen med Facebook og Snapchat, på topp 3 over de sosiale mediene i Norge. De har ikke økt mye i antall nye profiler, men aktiviteten på mediet har økt. Flere og flere av brukerne var aktive på Instagram,  noe som gjør at tjenesten vokser mer i aktivitet istedet for i volum. Det interessante er at Snapchat har vokst kraftig i 2014, og har gått forbi Instagram i antall profiler og brukere! Snapchat har blitt en stayer i nordmenns appreportoar.  61% av de med Snapchat bruker programmet daglig, og gjerne opp til flere ganger om dagen, da det har blitt en ny måte å sende meldinger på mens man er på farten. Snapchat har også en jevnere fordeling mellom kvinner og menn enn det Instagram har.

 

LinkedIn og Twitter

LinkedIn og Twitter har økt noe i løpet av fjoråret fordi brukere over 50år har kommet til. Det er godt å se at eldre brukere utforsker sosiale medier og at det fenger! Samtidig som eldre brukere øker aktiviteten, faller den noe blandt de yngre brukerne.
Pinterest har en overvekt av kvinnelige brukere, men har seilt opp på topplistene over sosiale medier det siste året. Det er en tjeneste hvor du kan legge ut bilder, samle linker og lage egne idèbanker og inspirasjonskilder. Mange begynner å bruke tjenesten når de skal pusse opp huset eller planlegge bryllup.
Vi forventer  at Pinterest vil vokse enda mer i år, og kanskje vi vil se mer fra nettverk som videotjenesten Vine og bloggtjenesten Tumblr som vokser med enorm fart i utlandet.

 

SEMPRO_sosiale_medier_inforgraphic_januar_2015