Sosiale medier er ikke nytt lenger. Det er snart 10 år siden de første sosiale nettverkene vokste frem. I dag er Sosiale medier i stor grad en forlengelse av vårt sosiale liv. Det er blitt en naturlig del av hverdagen for svært mange, uavhengig av alder. Vi forholder oss til venner, merkevarer og ting som engasjerer oss gjennom sosiale medier. Det som er spennende å lese i Nielsens siste rapport om Sosiale medier er hvordan de "nye mediene" fortsetter å vokse og hvor viktig mobil er i ferd med å bli. Her tar vi for oss det vi mener er de 7 viktigste overskriftene fra rapporten.

Hva driver økningen av sosiale medier?
1. MOBIL
Fler og fler mennesker bruker smarttelefoner og nettbrett for å få tilgang sosiale medier. Den personlige datamaskinen er fortsatt i sentrum av sosiale nettverk bruk, men forbrukerne er stadig på utkikk etter andre enheter for å koble seg på sosiale medier. Tid brukt på mobile apps og mobile web utgjør 63 prosent av "år-over-år vekst" i samlet tidsbruk. Førti-seks prosent av sosiale medie - brukere sier de bruker sin smarttelefon for å få tilgang til sosiale medier, 16 prosent sier de kobler til sosiale medier ved hjelp av en Pad eller nettbrett. Med flere tilkoblingsmuligheter, har forbrukere mer frihet til å bruke sosiale medier hvor og når de vil.

Status Sosiale Medier 2013 social likes
2. SPREDNING Nye sosiale medie nettsteder fortsetter å dukke opp. Antallet sosiale nettverk forbrukerne kan velge mellom har eksplodert, og veldig mange nettsteder har nå integrert sosiale funksjoner og delingsmekanismer. Mens Facebook og Twitter fortsetter å være blant de mest populære sosiale nettverkene, har  bildedelingsplattformer som Pinterest og Instagram skutt fart i 2012. Myspace har nettopp lansert ny betaversjon, som ser veldig lovende ut og kan bli en sterk konkurrent igjen. Her kan du registrere deg med din Facebook eller Twitterkonto, noe som i seg selv er en kul funksjon for et "konkurrerende" sosialt medie.


 

Hvordan utvikler forbrukeres bruk av sosiale medier seg?
3. DEN GLOBALE STUE Sosial TV er på vei oppover. En hinsides økning i bruk av sosiale medier blant forbrukerne er med på å endre "TV/video-titting" til en mer umiddelbar og felles opplevelse. Et eksempel er Netflix som er blitt stor i Norge på svært kort tid. Her kan man se hva andre venner liker av filmer og oppdage filmer man kanskje ikke har sett på flere år. Man kan anmelde filmer og få anbefalinger. Per juni 2012, hadde mer enn 33 prosent av Twitter-brukerne aktivt twitret om TV-relatert innhold (amerikanske tall, men vi så helt klart effekten av sosial tv under The Voice tidligere i år, også i Norge). 44 prosent av amerikanske
tabletteiere og 38 prosent av amerikanske smartphone-eiere bruker sine enheter daglig for å få tilgang til sosiale medier mens de ser på TV. I Latin-Amerika har mer enn 50 prosent av forbrukerne sagt de samhandler med sosiale medier mens de ser TV, i Midtøsten / Afrika, mer enn 60 prosent. Fra globale begivenheter som OL, til lokale nyheter, så deler folk villig vekk det de kommer over via sosiale medier, både med venner og totalt ukjente. Om ikke under selve programmet, så under reklamepauser. Youtube fortsetter sin økning, og reklame på Youtube blir utvidet i Norge i 2013 og kommer til å ta andeler fra TV-reklame. Hvor store andeler gjenstår å se. Tall for Norge i parallell bruk av andre enheter mens de ser på TV er ifølge ourmobileplanet 62%.

Ourmobileplanets tall overbruk av flere plattformer Status Sosiale Medier 2013
4. SOSIAL OMSORG Sosial Omsorg endrer kundeservice. Sosiale medier har dukket opp som en viktig kanal for kundeservice, med nesten halvparten av amerikanske forbrukere som sier at de tar kontakt direkte til merkevarer og servicetilbydere  for å fortelle om  tilfredshet eller i stor grad det motsatte, eller bare for å stille spørsmål. Faktisk sier  en av tre sosiale mediebrukere at de foretrekker å bruke sosiale medier i stedet for telefonen for kundeservice-problemer. Dette har vi i Sempro fått merke veldig "på kroppen", da vi har hatt stor pågang fra bedrifter som ønsker integrerte kundeservice-applikasjoner for feks Facebook i 2012. Dette ser vi for oss vil øke i 2013. Mye av praten som tidligere gikk rett på "veggen"/"Timeline" tas nå unna via meldinger eller kundeservice-apper.

Hvordan påvirker sosiale medier markedsføring?
Status Sosiale Medier 2013 parallell bruk av enheter
5. SOSIAL "word-of-mouth" Sosiale medier lar forbrukerne generere og benytte seg av vurderinger av et eksponentielt større univers enn tidligere. Mens "word-of-mouth" alltid har vært viktig, ble omfanget tidligere begrenset til folk du kjente og hadde en interaksjon med daglig. Sosiale medier har fjernet den begrensningen og gitt ny kraft til forbrukerne.

6. HYPER-kunnskapsrike forbrukere Sosiale medier endrer måten forbrukere over hele verden gjør kjøpsbeslutninger. Forbrukere over hele verden bruker sosiale medier for å lære om andre forbrukeres erfaringer, finne mer informasjon om merkevarer, produkter og tjenester, og for å finne tilbud og kjøps-insentiver.

7. MULIGHET FOR ENGASJEMENT Forbrukernes holdninger mot annonsering på sosiale medier er fortsatt i utvikling. Selv omtrent en tredjedel av sosiale medie brukere finner annonser på nettsamfunn mer irriterende enn andre typer Internett reklame, så tyder forskning  på at det er muligheter for markedsførere å engasjere seg med forbrukerne
via sosiale medier. Mer enn en fjerdedel av sosiale medie brukere sier det er mer sannsynlig å ta hensyn til en annonse som deles av en av deres sosiale forbindelser. I tillegg, sier mer enn en fjerdedel av forbrukerne at det er ok å se annonser på nettsamfunn. Annonser som er tilpasset dem, basert på deres profil informasjon og venner. Vi har skrevet noe om annonsering tidligere, som en mekanisme for å øke din bedrifts rekkevidde.

 

Kilder:
- State of the Media: The Social Media Report 2012 (nedlastbar rapport på engelsk) 
- Our Mobile Planet - Think with Google
 

Til slutt litt for mye informasjon:

Status Sosiale Medier 2013 på badet