Google Display Network er  på ingen måte en nyhet, men dersom man bruker det riktig kan det være en veldig effektiv måte for å fremme dine produkter og tjenester på. Men da må du gjøre det riktig.


I denne bloggen skal vi fortelle deg hvordan du kan nå ut på best mulig måte til riktig personer, vi kaller det supersegmentering gjennom Google Display Network. Det sies at Displaynettverket når ut til 90% av brukere på Internett i hele verden og omfatter mer enn to milioner utgivernettsteder som nytimes.com og weather.com (kilde: Comscore 2013)


Denne filmen forklarer i korte trekk hvordan du kan nå ut til riktig publikum. Google Display Network er en del av Google Adwords-platformen. Det er viktig å huske på å linke opp adwordskontoen mot din Google Analytics-konto slik at du får innsikt i hva som fungerer og ikke fungerer.

Formater

I Google Display Network har man mulighet å annonsere med flere formater; tekstannonser, bannerannonser (bildeannonser) og videoannonser med innhold fra YouTube. Ønsker du full oversikt over størrelser og teknisk informasjon på bannerannonser kan du klikke her.

 

Det er 5 måter å segmentere annonsemotakkere i Google Display Netverket.

  1. Demografi / Geografi
  2. Faste plasseringer
  3. Interesser
  4. Temaer
  5. Søkeord
 

1. Demografi / Geografi

Man segmenterer på ønsket demografi, herunder disse valgene:
  • 18-24 / 25-34 / 35-44 / 45-54 / 55-64
  • Mann / Dame
  • Foreldre / Ikke Foreldre.
 

Geografi segmenteringen har disse mulighetene:

Land / Kommune / By / Radius targeting.

Dette betyr at man kan annonsere til hele Norge, Buskerud, Hønefoss, eller en radiustargeting på kartet som vist på bilde under:

Screen Shot 2015-04-13 at 15.25.19 (eksemplet viser radiustargeting 25km med Hønefoss i senter.)

 

2. Faste Plasseringer:

Det er mange store nettsteder, både norske og utenlandske, som har Google Display Nettworks annonseplasser.

Her er en liste over noen store nettsteder vi ofte bruker:
  • Tv2.no
  • Dagbladet.no
  • Sol.no
  • Spotify.com
  • Blogg.no
  • Nettavisen.no
  • Vg.no
  • Youtube.no
  • 1881.no
  • Ebay.com
  • P4.no
  • Abcnyheter.no
  • Autodb.no
  • Seher.no
  • Kjendis.no
Når man legger inn slike faste plasseringer kan man søke opp eksempelvis: mote, så gir Google deg et resultat på hvilke sider de mener du kanskje skal legge deg på ut i fra søket.

3. Interesser:

Interesse-targeting baserer seg på brukerenes tidligere adferd. Hvis du, som meg, er en Gmail-bruker og alltid er pålogget i Chrome med denne brukeren er du "veldig enkel" å annonsere mot.

Gmail / Google-kontoen din tar vare på informasjon om deg, og ut i fra denne informasjonen klarer de å finne ut hva du har interesse av. Du kan enkelt, via denne lenken, se hva slags informasjon som er lagret på din Google-account. http://www.google.com/settings/ads/
Jeg som annonsør kan targete en eller flere av interessene som ligger tilgjengelig på Google Display Netverket.

Her er noen av interessene vi kan targete:
  • Bil og motor
  • Klær og mote
  • Hjem og hage
  • Business tjenester
  • Reise
  • Baby og Barneprodukter

4. Temaer:

La oss si jeg har en blogg og skriver om ulike temaer og ønsker å drive annonsevirksomhet. Jeg kan enkelt implementere en annonseplass på min nettside, men må først igjennom ett skjema som sier noe om mitt nettsted.

I denne prosessen lurer Google på hva slags temaer innholdet mitt omhandler. Jeg kan da legge inn at min blogg omhandler eksempelvis: Helse, Skjønnhet og trening.

På andre siden av bordet, kan du, som annonsør targete nettsider som omhandler de ulike temaene jeg skriver om i bloggen min.

Her er en liten liste over eksempler på temaer du som annonsør kan bruke:
  • Spill
  • Mat og drikke
  • Helse
  • Reise
  • Skjønnhet og trening
  • Nyheter
  • Sport
  • Finans
  • Kunst og underholdning
  • Jobb og utdanning
 

5. Søkeord

Du kan legge inn en rekke søkeord. Dersom en nettside bruker dette søkeordet i sitt innhold kan det være at annonsen din dukker opp her, på bakgrunn av innholdet som nettsiden skriver om.

Eksempel: Hvis en blogger skriver om den nyeste iPhone, kan jeg bruker ordet iPhone i min kampanje for å selge iPhone deksler eller annet iPhone-tilbehør.

 

Segmentering

For mange er slik segmentering på ingen måte nytt ei heller er det her gullet ligger.
Gullet ligger i kombinasjonen av segmenteringsmulighetene
Dersom man vet hvem man ønsker å nå, kan supersegmentering via Google Display Network være riktig bruk av annonsekronene dine.

Pro-tip: Hvis du har Google Analytics installert på nettsiden din og den nye funksjonen om demografi aktivert, kan du enkelt hente ut hvilke interesser og aldere dine besøkende har. Du kan bruke disse interessene når du segmenterer.  Vi har laget en kort video hvor Kjetil Sinding forklarer akkuratt dette.


 

 

Vi i Sempro har annonsert slike kampanjer for mange av våre kunder med gode resultater. Våre erfaringer tilsier at slike kampanjer fungerer veldig godt dersom du holder øye med de, og sørger for å teste forskjellige segmenter kombinert med riktig bud. Google Display Network som veldig mange andre digitale annonseplatformer krever oppfølgning og optimalisering. Det er viktig å sjekke innom en kampanje 2-3 ganger i uken og ha kapasitet til å gjøre strategiske valg langs veien av en kampanje.

Ønsker du hjelp med Google Display Network, ta kontakt med oss i dag!