Vi har tidligere gitt deg generelle bloggtips og snakket om hvordan du skal legge en plan for bloggen din. I denne siste delen av bloggskolen vår, vil vi gi deg tips og triks i forhold til hvordan du skal bygge opp bloggen din til å bli en habil og stabil stamme i ditt liv.

SEMPRO_Hverdagstips

Velg din plattform

Når du skal sette bloggen din til live, må du ha en plattform hvor du kan skape bloggen. Det enkleste og mest populære er å benytte seg av en de mest kjente bloggplattformene. I Norge er det Wordpress, blogg.no og Blogspot/Blogger. Hvilken bør du velge? Det ligger fordeler og ulemper bak hver av disse plattformene, og det er i bunn og grunn din egen smak som avgjør hvilken du velger. Her har vi likevel valgt å guide deg gjennom hver av plattformene, så blir det kanskje litt lettere å velge.

Wordpress
Wordpress er et av verdens største bloggverktøy, og er den plattformen som gir deg flest valgmuligheter. Her har du fullstendig kontroll over bloggen din, hvis du har kunnskapen til det. Wordpress regnes av mange, som den profesjonelle bloggplattformen. Her kan du skaffe ditt eget domene, og du har uendelige muligheter i forhold til design og ikke minst annonsering, om det skulle være et av bloggens formål eller funksjon.

Blogg.no
Blogg.no er Nettavisens bloggplattform, og er ofte der de fleste begynner å blogge. Plattformen har både fortjent og ufortjent fått på seg ryktet om å være tenåringjentenes/rosabloggernes tumleplass. På blogg.no er det lett å bli lagt merke til, da forsiden viser frem de nyeste innleggene, trekker frem innlegg og har den berømte topplisten hvor de lister opp de mest populære bloggene for øyeblikket. Å bli lagt merke til er målet til de fleste bloggere, men på blogg.no kan det være en forbannelse. Plattformen er som nevnt i hovedsak for de under 20, og de under 20 kan være nådeløse med kommentarene sine, og det er vel ikke til å forvente en saklig diskusjon i kommentarfeltet her.

Blogspot/Blogger
Blogspot, eller Blogger som det også kalles, er Googles egen bloggtjeneste, og kan være et naturlig valg dersom du har en Googleprofil og ønsker en tjeneste som enkelt kan integreres med den daglige bruken av Google. Bloggen vil rate godt i søk på digg eget navn, og er en god måte å bygge merkevaren din.

2015-04-23_SEMPRO_Plattform
 

Tekst og tema

Når du først har tenkt på at du skal skrive en blogg, har du helt sikkert tenkt på hva du skal skrive om, hvilket tema bloggen skal dreie seg om. Nå er det på tide å få temaet til å leve. Uansett hvilket tema du velger, er det viktigste at du skriver om noe som interesserer deg! Det gjør det så uendelig mye enklere for deg å skrive og til å engasjere deg i bloggen din. Det kommer også til å skinne gjennom til leseren at du liker å skrive og engasjement er smittende. Tenk gjerne også gjennom hva du kan blogge om som andre har lyst til å lese. Selv om det er din egen blogg, bør du skrive noe som gir leserne dine en fordel eller glede ved å lese dine tekster.

Skriv lett og ledig. En blogg skal helst ikke være for tung å lese, og du kommer langt med et muntlig språk. Det er viktig å ikke skrive for langt heller, normen ligger mellom 500 og 1000 ord, men her strides de lærde om hva som passer best. Du må rett og slett se an hva som fungerer best for deg.

2015-04-23_SEMPRO_tema
 

Design

La oss snakke design. Bloggen din trenger et godt design. Du kan lage akkurat hva slags design du vil i forhold til temaet ditt, men det bør være praktisk og lett å hvile øynene på. Førsteinntrykket av bloggen din får leserene ofte av designet, og det tar få sekunder før de har bestemt seg for om de vil bli værende eller ikke.

Siden bør være ryddig og lett å navigere i, det gir et mer profesjonelt uttrykk og det gir leseren lyst til å bli lenger. De fleste plattformer kan bistå deg med forskjellige maler du kan velge mellom. Ofte kan du endre på farger og fonter og legge til egne bilder eller kode ditt eget design. Disse er som regel responsive, det vil si at bloggen fungerer på både nettbrett, PC og mobil.

Trendene vi ser i bloggverden nå er at designet skal være minimalistisk og rent. For mange farger, bilder og elementer kan virke forstyrrende på budskapet du skal få ut.
Klarer du å få til et design som passer godt sammen med temaet ditt, har du truffet spikeren på hodet.
2015-04-23_SEMPRO_Design
Hvis en leser ønsker å lese et innlegg i bloggen din som er skrevet for en stund tilbake, hva skal leseren gjøre da? Sett opp et søkefelt i bloggen, en meny og et arkiv! Det gjelder å skape brukervennlighet. Er det for eksempel mer eller mindre brukervennlig å ha en evigvarende scroll på bloggen, eller vil du vise 4 blogginnlegg også må leseren trykke "neste"? Skal du ha menyfelt på toppen?

Husk at bloggen er med på å bygge din personlige merkevare. Her kan du utfolde deg og dele meninger og ytringer på en helt unik måte. Alexander Kittelsen mener du kan bruke bloggen din til å markedsføre deg. Det er ikke nødvendigvis sånn at alle skal ha en blogg, men husk at bloggen din vil kunne dukke opp når noen Googler deg i fremtiden. Derfor er det viktig at du gjør deg flid med bloggen din, og at du tenker på hvordan du fremstår utad. Skriv godt og unngå skrivefeil.