Webanalyse

På midten av 1990-tallet kunne man ofte se tellere på websider – et synlig bilde som viste hvor mange ganger en side hadde blitt lastet, noe som er et estimat på hvor mange besøk siden har hatt. Dette er nå videreutviklet til å bli et usynlig bilde. Denne informasjonen blir prosessert og omfattende statistikk kan genereres.

Webanalyse handler om å forstå hvor kundene dine kommer fra. Hva gjør at du får besøk på nettsiden, hvilke markedsaktiviteter gir høyest konvertering, hva gjør at de forsvinner fra nettsiden din og hvor klikker de når de først er inne på siden? Istedet for å ta avgjørelser basert på synsing, kan vi i dagens digitale verden samle inn data, analysere og rapportere. Dette er webanalyse.

Webanalyse er en kontineurlig prosess, og ikke noe som gjøres en gang i blant. Analysene gir deg svar på det du trenger for å gjøre de riktige endringene på nettstedet, samt fordele budsjettmidler til de markedskampanjene som gir best effekt. Vi er opptatt av av at både valg og implementering av analyseverktøy blir gjort riktig. Vi sørger for at alle aspekter av brukeradferd til og på nettsiden blir målt. Sammen med deg som kunde finner vi gode relevante måleparametre for din nettside.

Ved hjelp av analyse kan vi utføre forbedringstiltak på hvilke hindringer som står i veien for brukerne og hvordan vi kan fjerne disse. Vi samler inn data som kan brukes til å utføre konkrete forbedringstiltak - til nettsiden og kampanjer som driver trafikk inn til nettsiden.

Det finnes alltid rom for forberinger, og de minste endringene kan gjøre stor utslag for både annonseringskostnader og konverteringer. Jobben er ikke gjort når brukeren har landet på nettsiden din, men når kjøpsprosessen er fullført!


Foto. Google.no på en MacBook.
Illustrasjon. Graf.

Del denne siden