Kunne du tenkt deg å begynne å skrive en blogg? Det er ikke alltid like lett å komme i gang, og det er en del du må tenke på før du begynner å skrive. Her har vi samlet sammen noen tips som kan gi deg et lite puff i ryggen, slik at du kommer i gang. Vi kommer også til å gå i dybden på flere tips fremover, så følg med videre på vår nye spalte: Sempro Hverdagstips.

SEMPRO_Hverdagstips

1. Mål og Ambisjonsnivå

Det er lurt å tenke over hva målet med bloggen er, og deretter vurdere ambisjonsnivået du vil ligge på. Vil du på topplistene eller er bloggen for spesielt utvalgte? Er den privat eller for jobb? Det er nemlig sånn med blogg som med mange andre ting i livet, du må jobbe hardt og bli flink for å havne på topp.

Det er viktig å tenke over hvor mye tid du vil legge i bloggen. Det sies at et godt blogginnlegg tar minimum en time å produsere, med alt fra research til tekst og bilder. Du bør være villig til å legge ned minst 3-4 timer i uka hvis du vil satse ordentlig. Dette kommer igjen selvfølgelig an på ambisjonsnivået ditt. Er det en blogg uten noen konkret plan kan du heller ikke forvente at bloggen blir lagt merke til. En suksessfull blogg har en jevn strøm av innlegg i uken.

 

2. Plattform, eget domene?

Neste steg er å finne en passende bloggplattform. Wordpress, Blogspot eller blogg.no er både gratis og enkle å bruke. Har du virkelig tenkt til å satse på bloggen din, eller blogger du for bedriften din, kan det være likeså greit å skaffe deg ditt eget domene først som sist. Det gir et mer profesjonelt og personlig uttrykk, avhengig av bloggnavnet naturligvis. Et enkelt og kort navn er det beste.

Velger du et eget domene slipper du også å flytte over bloggen din hvis den skulle ”ta av” senere, og det sparer du tid og krefter på.

 

SEMPRO_hverdagstips_800x653_0
 

3. Tema og design

Ok, du har bloggen er oppe og går, nå må du virkelig bestemme deg for et tema, eller sjanger for bloggen din. Du har mest sannsynlig tenkt over tema fra før, men nå er det på tide og få det til å leve! Er det en blogg for firmaet du jobber i, kan temaet være jobbrelatert, f.eks bransjenyheter, kommentarer på disse, hva dere driver med osv. Blogger du for deg selv, er det et hav av temaer å velge mellom. Mat, båt, mote, film, hester, ostesmørbrød, porselensdukker, hva som helst.
Det viktigste er å velge noe du interesserer deg for sånn at det blir lettere for deg å skrive. Syns du det er lett og morsomt å skrive om temaet ditt, lyser engasjementet ditt gjennom, og det vil kunne fange leserne.
Tenk gjerne også gjennom hva du kan blogge om som andre har lyst til å lese. Selv om det er din egen blogg, bør du skrive noe som gir leserne dine en fordel eller glede ved å lese din blogg.

 
Det viktigste er å velge noe du interesserer deg for. Det gjør det lettere for deg å skrive, og engasjere deg i egen tekst.
Etter tema kommer design, og designet bør gjenspeile tema og bør se bra ut. Et uattraktivt og rotete design, trekker ned kvaliteten på bloggen. Det høres brutalt ut, men en blogg som er visuelt appellerende vil få leserne til å bli mer engasjert og de blir lenger på siden din.

 

4. Skriv engasjerende

Nå som tema, design og bloggnavn er klart kan du begynne å skrive innlegg til bloggen din. En blogg er en arena hvor du kan (og bør) skrive lett og ledig.
Finn en god overskrift, det er viktigere enn du tror. Overskriften avgjør ofte om teksten blir lest eller ei. Sånn rent teknisk er det smart om URL-en til bloggposten er lik overskriften.
Det kan være lurt å ikke skrive så lange tekster om gangen. Hvis teksten er lang bør den deles opp i flere avsnitt. Du må ha i bakhodet at du skal holde på leseren så lenge som mulig, så gjør det enkelt å lese.  Noen mener at kortere formater fungerer best. Hans Petter er en av dem. Han la merke til at innlegg mellom 600 og 800 ord engasjerte flest av hans lesere. Hans Andersen derimot, mener at du bør enten gå for en kort tekst under 500 ord, eller en lang tekst over 1200 ord. Han mener den "sosiale mediakurven for innhold er V formet", og i det ligger det at folk flest liker kortere artikler, mens søkemotorer liker lengre artikler. De lærdre strides altså om hva som er optimal lengde på en bloggpost. Vi kan uansett konkludere med at det er viktig å fortelle historier og vekke følelser hos leseren. Hvis bildene er gode og teksten fenger, vil leseren garantert komme tilbake for å se hva du finner på neste gang.

 

 

5. Fallgruver

Det er mye du kan gjøre feil som gjør at leseren trykker på ”tilbake”-knappen fortere enn du får sagt ”Hei blogg”. Skrivefeil er en av de. Dårlig staving og grammatikk bidrar ikke til behagelig lesning. Bruk en aktiv stemme og skriv sånn som du prater. Husk, leseren skal bli kjent med deg og lese bloggen din, og ved å ha et muntlig språk, blir bloggen mer autentisk. For tungt språk er vanskelig å lese, og da faller som oftest publikum av.

Du bør prøve å skrive det viktigste helt øverst i teksten. På den måten kan leseren skumlese og bestemme selv om han/hun vil lese videre for å få med seg detaljene i bunnen. Kommer det kommentarer inn på bloggpostene dine, svar! Det gir leserne følelsen av å bli sett, og du blir bedre kjent med leserne dine. Og sist, men ikke minst: Bruk bilder! Det gir bloggen liv, og en blogg med kun tekst er vel noe av det kjedeligste som fins?

 

Har du spørsmål eller kommentarer, bruk kommentarfeltet under. Vi vil høre fra deg, og svarer gjerne på det du lurer på!