Har du irritert deg over meningsløse innlegg og spam i Facebook-feeden din?


Da er du åpenbart ikke alene. Nei, jeg vil ikke kjøpe "magisk slankefrukt". Nei, jeg vil ikke "klikke her og få en gratis flytur". Mange deler slike poster i god tro, men sletter dem igjen når folk gjør dem oppmerksomme på at de er blitt lurt.

Et eksempel er bløffen om at du kan ignorere Facebooks nye brukervilkår ved å erklære både det ene og det andre forbeholdet i statusen din. Nå tar Facebook grep for å begrense denne typen svindel og spam i News Feed - etter ønske fra brukerne selv.

For Facebook handler det om å irritere minst mulig. Folk klandrer gjerne det sosiale nettverket når de blir eksponert for mye tull og tøys.
Det fører ofte til at de er innom Facebook sjeldnere, noe som selvsagt er bad for business. Den nye oppdateringen har som mål å rydde opp i nyhetsstrømmen, og gjøre plass til mer innhold som folk oppfatter som både interessant og relevant.

Basert på signaler fra brukerne

Nylig ble det mulig å melde fra når du ser en nyhetssak i News Feed, som du mener inneholder feilinformasjon. Når du skjuler eller sletter en post, kan du samtidig velge å merke innholdet som feil, irriterende eller provoserende. Facebook-innlegg som har fått mange slike reaksjoner vil få mindre distribusjon i News Feed, og i tillegg bli merket med en advarsel.

I en pressemelding understreker Facebook at de ikke kommer til å slette innlegg som er blitt rapportert som falske, eller ha folk som sitter og vurderer om innhold er reelt eller ikke. Funksjonen er utelukkende basert på signaler og tilbakemeldinger fra brukerne selv. I uttalelsen skriver de videre at satire og innhold som åpenbart er ment å være humoristisk, ikke bør bli påvirket av den nye oppdateringen.

blogg-bilde-img

"More space for the good stuff"

Facebook definerer innholdet det er snakk om på denne måten: "Hoaxes are a form of News Feed spam that includes scams (“Click here to win a lifetime supply of coffee”), or deliberately false or misleading news stories (“Man sees dinosaur on hike in Utah”).

"By hiding crap, there’s more space for the good stuff", skriver Tech Crunch om tanken bak "ryddesjauen". De kommer med flere eksempler på innlegg som har spredd seg som ild i tørt gress i nyhetsstrømmen.

Prosessene som ligger bak en slik global spredning kan være ganske interessante å se næremere på, slik Facebook har gjort her. I september 2009 var det for eksempel over 470 000 Facebook-brukere som postet nøyaktig denne uttalelsen i statusen sin: "No one should die because they cannot afford health care, and no one should go broke because they get sick. If you agree, post this as your status for the rest of the day”.

Hva tenker du, vil du helst slippe å se slike "kjedestatuser" i nyhetsstrømmen din? Hva mener du om den nye oppdateringen? Legg gjerne igjen en kommentar!