Ikke siden finanskrisen i 2008 har det tradisjonelle annonsemarkedet fallt like mye som det gjør nå. Til tross for Ingebrigt Steen Jensens ord, spås annonsering i aviser, plakater og magasiner til å bli taperen i reklamemarkedet i 2015. Flere av annonsekronene flyttes over i digitale kanaler nå enn noensinne. Hvorfor skjer dette?

Finn kundene dine

Det kan være mange grunner til at annonsering i digitale flater har økt så kraftig i de siste årene. Nå ser vi oftere på en skjerm enn vi ser på papir, og mange vil si at det kommer naturlig med tiden. Bare tenk selv, når skrev du sist en lengre tekst på papir? På skoler og arbeidsplasser har de faste notatbøkene og permene blitt erstattet med tastatuerer og nettbrett. Internett har virkelig revolusjonert verden siden inntoget tidlig på 90-tallet. Før traff vi publikummet vårt gjennom TV-apparatet og avisen. Nå når vi de lettere gjennom nettet. Som Kristian Norvik sier her, så har "alle" en mobiltelefon i dag, og "alle" bruker store deler av dagen foran en skjerm.

For poenget er jo, og har alltid vært, å treffe kunden der kunden er. Ikke sant?

 

Tradisjonelt vs Nytt

Når det kommer til annonser og reklameplasser, er det mange om beinet. Det er et visst antall annonseplasser og enda flere bedrifter som ønsker å bruke disse plassene til sitt produkt, altså ett klassisk tilfelle av tilbud og etterspørsel.  Prisene presses oppover, og det er kun de største aktørene som har sjans til å vise seg frem.
Så hva skjer da, når annonsen er trykt i magasinet eller rullet over skjermen? Da er det bare å vente og se om annonsen har en effekt. Og hvordan skal du se at den har det? Det er ikke lett å måle direkte salg fra slike reklame. Det er ikke lett å vite hvor mange som har sett den, eller lest hele. Det eksisterer ikke håndfaste bevis på at evt økt salg har noe med reklamen din å gjøre. Mange vil heller ikke huske den. Annonser i tradisjonelle kanaler sendes ut til "alle", ikke bare til de som er i målgruppen din.

Det er her displayannonsering kommer inn. Med displayannonsering gjennom Google, treffer du kunden der kunden er (på nett). Med Googles Display Network har du muligheten til å plassere annonsen din på flere tusen nettsider over hele verden. Det betyr at du kan treffe dine potensielle kunder overalt på nettet, ikke bare når de oppsøker deg bevisst. Dette gir deg en unik mulighet til å sette en annonse foran en som ikke er på leting etter noe å kjøpe. Dette er en god idè fordi ditt produkt legger seg i kundens minne og du vekker kundens oppmerksomhet. Hemmeligheten bak slike annonser er å "lese kundenes tanker" slik at du kan dukke opp der de er, og er meget effektivt i forhold til både salg, mersalg og ikke minst klikk til nettsiden din.

Hvorfor er slike annonser bedre enn en papirannonse eller en reklamefilm på tv? De kan måles. Du kan måle antall klikk, hvor mange salg som har blitt gjort som en følge av annonsen og du kan få et bedre bilde på hvem som faktisk kjøper og er interessert i produktet ditt.
Deretter kan målgruppen din spisses til de du vet vil være interessert i å benytte seg av dine tjenester. Det er også en fordel at du kommer til å nå målgruppen din, de kommer til å se banneret på toppen av VG eller på siden av en blogg. En tradisjonell annonse/reklame vil kun leve i nuet, akkurat når den sees. En displayannonse dukker opp til stadighet og minner kunden subtilt på at du fins. De kan altså være mer lønnsomme enn en tradisjonell annonse, enten den er på radio, tv eller på trykk.

 

2015-02-27_Google_Display_800x653_2
 

Annonser leverer

Google Display Network vet hva kunden liker, tenker på og ønsker seg. Dette er basert på flere faktorer som kjønn, alder, geografisk lokasjon, hva de har lagt i handlekurven og hvilke nettsider de har besøkt. Denne informasjonen blir brukt til remarketing. Disse anonsene kan dukke opp hvor som helst kunden befinner seg på nett. Som digital markedsfører, er det en smal sak å flytte annonseringspengene til det nettstedet eller til det formatet som fungerer best.

Ulempen med dette er at de virkelig er overalt. De dukker opp i mailen og kunden må se gjennom en video før videoen han/hun faktisk skulle se på YouTube eller Dagbladet. Og selvom kunden kjøpte skoene som han/hun tittet på, så blir kunden fortsatt eksponert for annonse for samme sko lenge etter kjøpet. Dette er noe som jobbes kontinuerlig med og bransjen trenger en oppryddning. Blir en kunde eksponert for mange ganger for samme vare, vil annonsen til slutt virke irriterende på kunden og ha motsatt effekt.

 

Om du ikke er overbevist enda, så vit dette: med en displayannonse betaler du kun for de som ser og klikker på annonsen din. De vil mest sannsynlig gjøre et kjøp fordi annonsen er kun vist til de som er interessert. En tradisjonell annonse vil koste mange ganger så mye og du han ingen garanti for hvem som ser den.
Tiden vi bruker på Internet øker, mens tiden brukt på aviser og magasiner synker. Det blir stadig vanskeligere å få målgruppen din til å se hva du vil vise frem. Løsningen for fremtiden er displayannonsering fordi det gir deg så mange muligheter til å treffe målgruppen din og de som vil kjøpe ditt produkt.