Vi fortsetter med våre råd og hverdagstips om blogging. Fremover skal vi gå dypere inn i hver av de fem tipsene vi har skrevet om her, sånn at du skal få et godt innblikk i temaet.

SEMPRO_Hverdagstips
Vårt første tips handlet om mål og ambisjonsnivå for bloggere og hvor viktig det er å ha et realisitisk bilde på arbeidet som skal legges ned i forhold til målet du har satt deg. Det er mange som undervurderer hvor mye tid det kan ta å lage et blogginnlegg. Derfor er det lurt å legge en plan på hvordan du skal blogge, og hvor ofte du skal blogge. Her skal vi forklare litt bedre hva vi faktisk mener med det.

Enkelt men vanskelig

Å skrive en tekst kan være det enkleste trinnet i produksjonen av et blogginnlegg. Likevel er det mye som skal til før teksten kan skrives. Du må finne ut hva du skal skrive om, og trenger du å gjøre research? Ofte er det lurt.

Teksten skal helst være så god som mulig, og i ettertid må du tweake og rette. Ofte er det smart å la teksten ligge over natten og lese den på nytt dagen etter. Da får du en avstand til det du har skrevet, og ser feil og mangler lettere enn når du jobber kontinuerlig med innlegget. Du må sørge at språket er presist og fri for alle grammatiske feil.

Tenk også synlighet for å tiltrekke deg lesere. Ved å bruke relevante søkeord i bloggtekstene dine, vil bloggen bli synligere i søkemotorer. Du kan også promotere bloggen din ved å kommentere på andres blogger slik at de finner deg. Kanskje de kommenterer tilbake og på den måten kan du skaffe deg slags vennskapsforhold til andre bloggere også, og på den måten kan bloggen nå langt.
Når du endelig skal publisere teksten er det kanskje linker som skal lenkes, kilder som skal siteres, for ikke å snakke om hvor vanskelig det kan være å skrive en overskrift til teksten din!

SEMPRO_hverdagstips_800x653_2

Bilder gir bloggen liv

Den største ufordringen med en blogg kan ofte være bildene. Å finne rett motiv og å få det til å se akkurat ut sånn som øsnker at det skal se ut, er ofte en større utfordring enn en skulle tro. Men bilder er viktig.
En tekst uten bilde er ikke særlig spennende. Du kan faktisk risikere å miste potensielle lesere. Husk at bloggen skal gi leserne noe i form av læring, inspirasjon, en idé, en liten pause, noe å hvile øynene på. Et bilde eller to gjør at bloggen får liv, og gir et avbrekk i lesingen. Det kan også være ett flott supplement til teksten og gjør bloggen mer estetisk.
Hvis du tar et bilde fra nettet, må du huske på en ting: Opphavsrett!

 

Hva vil du med bloggen?

Enten du driver en personlig blogg eller en blogg for bedriften du jobber i, er det greit å sette seg noen mål:
  • Hvor mange innlegg vil du ut med i måneden? I uka?
  • Hvorfor blogger du?
  • Hvem blogger du for? Hvem er i målgruppen din? Hvem er leserne dine?
  • Hva er tanken bak bloggen, vil du nå ut til flest mulig?
"Big results require big ambitions" - Heraclitus
 

Kvalitet og kvantitet

De bloggene som tiltrekker seg flest lesere har temaer som fenger leserne, et godt design og som poster tekster regelmesissig. Derfor er det viktig å forstå at det krever mye tid og mange ressurser å skape en populær blogg. Innsatsen du legger ned i bloggen bør gi deg de resultatene du ønsker deg.

I forhold til om du velger kvalitet eller kvantitet, eller en god mix, blogg så ofte som det passer deg, men gjør det konsekvent. Ved å legge ned 3-4 timer i uken er du på god vei. Det viktigste er at du får ut innlegg med jevne mellomrom. Begynn heller med 2 innlegg i uken enn 6, da kan du bygge deg oppover når rutinene sitter. Husk at det skal være gøy å blogge, og så lenge du syns det er gøy, skinner det gjennom tekstene!